Sofőr- és járműhiány is szerepet játszik abban, hogy kellemetlen intézkedéseket kellett eszközölni a szegedi trolibuszhálózaton. Egyrészt újabban egyre több dízelbuszt látni a szegedi trolibuszvonalakon, még akkor is, amikor látszólag nincs ok az elektromos, környezetbarát járművek pótlására. Másrészt most még ritkítják is a trolik csúcsidei menetrendjét, pedig a hat trolivonal alkotja az öt villamosvonallal a közösségi közlekedés gerincét, köti össze a lakótelepeket a város többi részével.
A Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) elektromos közösségi közlekedésre szakosodott cég, állományában – a flotta alapját adó 54 trolibusz és 44 villamos mellett – egyre több dízelbusz található. Ezekre alapvetően azért van szükség, mert lezárások, terelések idején ezekkel pótolják a villamosokat, vagy azon trolikat, melyek nem tudnak önjáró módban, felsővezeték nélkül is közlekedni. Nemrég még több dízelbuszt szereztek a BKV-tól, a kölcsönzött bilikék Volvo 7700A-k azóta már forgalomba is álltak a városban
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
A városban lassan az az érzése van az embernek, hogy minden harmadik troli helyett busz jön, ezért kérdeztünk utána a jelenségnek. Közrejátszik a látszólag indokolatlan buszos pótlásban, hogy a troliknál kicsi az alacsonypadlós járművek aránya, és ha az egyébként korosodó flottából kiesik egy ilyen meghibásodás miatt, ami egyre gyakrabban fordul elő, alacsonypadlós pótlóbusszal enyhít az SZKT a problémán, hogy tartsák a vonatkozó előírást. A BKV-tól bérelt csuklós Ikarus 280-as trolik ebben nem segítenek lépcsős padlójukkal, mégis jól jönnek, mert csuklósak, akárcsak az általuk helyettesíteni tervezett, gazdaságosan már nem javítható és sokszor elromló szegedi Škoda 15Tr-ek.
Az SZKT szerint a használt járművek vásárlására és házon belüli felújítására, illetve a budapestiek bérlésére azért van szükség, mert nincs másra pénzük: mivel a kormány mind az elektromos közlekedés működtetéséből, mind a fejlesztéséből kivonult, nem tudnak új járműveket beszerezni. Kivéve azt a négy darab szóló, önjárásra is képes cseh trolit, melyet az országos Zöld busz program keretében szereznek be állami támogatással. De ennyi.
Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester arról beszélt a Szegedernek, hogy a jövőben még ez a lehetőség is megszűnik, mert az állami program újabb kiírásaiban nem lehetett trolira pályázni, pedig
nagyjából 3–4 új trolibuszt kellene évente forgalomba állítani Szegeden a flotta folyamatos megújításához.
A kormány ráadásul nemrég leállította a Modern Városok Programot is, melynek keretében több olyan csuklós Solarist szerzett volna az SZKT, amelyek Budapesten is közlekednek. És még néhány új villamost is a 4-es vonalra.
Az alpolgármester tapasztalatai szerint a világon szinte mindenhol kiemelt kormányzati támogatást kap az elektromos közlekedés. Ezzel szemben hazánkban „a központi kormányzat hozzájárulása a közösségi közlekedés működéséhez 10% alá csökkent”.
A városvezetés emiatt a decemberi közgyűlésre beterjeszt egy hároméves programot, amivel a meglévő SZKT-s troliflottát újítanák fel. „Ez természetesen nem fogja az akár 30 éves magaspadlós járműveket alacsonypadlóssá változtatni, de remélhetőleg mind az utaskomfort, mind az üzembiztonság szempontjából javulást fog eredményezni” – mondta Nagy.
Az SZKT megkeresésünkre a járműprobléma mellett említette, hogy sofőrhiány okán is előfordulhat, hogy busszal helyettesítik a trolikat, például a koronvírus-járvány időszakában is ez történt. Ugyanis ha egy járművezető villamosra és buszra rendelkezik jogosítvánnyal, de trolira nem, akkor a trolik helyettesítésére buszt raknak be. A trolira külön vizsga kell, trolisofőrökből az egés zországban hiány van. Erre helyben rátesz egy lapáttal, hogy Szeged az egyedüli vidéki város, ahol jelentősebb trolihálózat működik.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
2023 decemberében akkora sofőrhiánnyal néz szembe az SZKT, hogy hétfőtől elsősorban ezrét ritkítja a járatokat, de csak az iskolai napok reggeli és délutáni csúcsidőszakában. Amikor a legtöbb sofőr és trolibusz kellene. Mindössze pár hetes menetrendváltozásról van szó, mely január 5-ig érvényes a kiírás szerint.
Knezevics Viktor, az SZKT ügyvezető igazgatója a Rádió 88-nak azt mondta, a tanszüneti menetrendre való átállásra azért van szükség, mert
a szokásosnál több trolivezető betegedett meg, így a ritkítással érnék el, hogy a lehető legkevesebbet késsenek a járatok.
A tanidőben tanszüneti menetrendre átállás azért baj, mert ekkor még tömeg szokott lenni a szegedi trolikon, főleg csúcsidőben, ráadásul az ünnepi forgalom is jobban terheli majd a hálózatot.
A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.