Teljesen új vasbetonaljakat vittek az újszegedi vasútállomásra, ahonnan már nem járnak vonatok

Bár július utolsó napján az újszeged–mezőhegyesi vasútvonalon is leállt a vonatforgalom, nemrég nagyjából kétszáz új vasbetonkeresztaljat rakodtak le az újszegedi állomáson, a két vágány közötti füves részen. Ezek a vasúti pálya azon elemei, amelyek vasalt (általában feszített) betonból készülnek, és amikre magukat a síneket helyezik és erősítik. Hiába vártuk a MÁV válaszát arra, hogy a bezárt pályát akarják-e felújítani, cikkünk megjelenéséig nem reagáltak.

Amennyiben ezeket az újszegedi vonal felújítására akarják használni, a kérdés az, miért akarnak költeni a vonalra most, amikor azt éppen leállították? Ha optimisták vagyunk, akkor azt mondhatjuk: a MÁV szerint csak ideiglenes a buszok közlekedése a motorvonatok helyett. Végtére is a menetrendi értesítőkön is az szerepel, hogy december 9-éig van csupán érvényben ez a változás. Lehet, hogy addig egy kicsit ki akarják pofozni a pályát?

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A tíz mellékvonal megszűnésének hírét is nyilvánosságra hozó Közlekedő Tömeg Egyesület szerint is valami ilyesmiről lehet szó. A helyzet kulcsa az, hogy hivatalosan – tehát a MÁV belső működését illetően is – tényleg csak ideiglenes vonatpótlásról van szó.

„Ez a pályavasút oldaláról azt jelenti, hogy a vonatok közlekedtetésének lehetőségét biztosítaniuk kell, függetlenül attól, hogy a vonat valóban leközlekedik-e, vagy sem” – válaszolta megkeresésünkre az egyesület, amely szerint a vasbetonaljakat így valószínűleg be is építik, méghozzá az újszegedi állomáson.

Szerintük mindez „rámutat arra is, mennyire nem voltak átgondoltak a mostani vonalbezárások,

szakmai és stratégiai szempontok helyett a szolgáltatók gyerekes részérdekeinek engedett teret a minisztérium”.

Akárhogyis, a két vágány között elhelyezett keresztaljak nagy kontrasztot adnak a vasútállomás miliőjéhez, ahol a rohadó váróteremben leszakadt nádfödém, a perontól egy köpésre pedig kiégett autók fogadják az utazni merészkedőt.

Megkerestük a MÁV-ot is még július 20-án, valamint augusztus 2-án is, hogy megkérdezzük: milyen sors vár a vasbetonaljakra, de egyik megkeresésünkre sem válaszoltak érdemben cikkünk megjelenéséig.

A keddtől szünetelő tíz mellékvonal bár jóformán megszűnt létezni, a MÁV szerint annyiban pozitív változás történik, hogy „az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondícionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé”. Ebben ugyanakkor a helyiek erősen kételkednek, akikkel az utolsó napon tett utazásunk során beszéltünk múlt hétfőn Újszeged és Mezőhegyes között.

A vasúttársaság közleményében, amit akkor adtak ki, amikor bejelentették ezen vonalak leállítását, azt írta: „a módváltásba bevont tíz regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem a jármű- és személyzethiány”. Ennek enyhítésére pedig a MÁV–VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat. Ez persze csupán az egyik probléma orvoslása lehet, új mellékvonali járműflotta nincs a láthatáron, amire ugyanúgy szükség lenne ezen vonalak stabil üzemeltetéséhez.

Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár azt írta még múlt vasárnap, hogy a mai Magyarországon belül is jelentős, például Szeged vagy Miskolc körüli elővárosi potenciállal bíró vasútvonalakat, Tiszafüred, Komló vagy Makó vasúti kapcsolatát szüntette meg a közlekedési tárca. Most ezeknek a lehetősége vész el a szakember szerint, még akkor is, ha ezek a vonalak ma sem töltenek be ilyen szerepet. „Tudjuk, mi fog történni a vasúti infrastruktúrával, ha leáll a közlekedés.”

Frissítés (19:23): Cikkünk megjelenése után nem sokkal a MÁV is válaszolt korábbi megkereséseinkre, és válaszlevelükben annyit írtak, hogy Újszeged vasútállomáson előre tervezett karbantartási munkát végeznek. Ennek keretében 80 régi aljat cserélnek ki, azt vágányszabályozás követi. A vonal nem forgalomszüneteltetett, így a személyszállítás szüneteltetésének ideje alatt is kötelessége a vasúttársaságnak a vonalszakaszon a forgalombiztos, közlekedésre alkalmas pályaállapot fenntartása”.

Az újszegedi vonat utolsó napjáról ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Én és a kalauz – elsorvadt és rosszkor járt, ezért száznegyven év után megszűnt az újszegedi vonat is

Az utóbbi időkben három utas már soknak számított, holott egy évtizede még kétóránként járt kihasználva a vonat, aminek megszűnésével Makó teljesen vasúti közlekedés nélkül marad. Az utolsó napon mi is ott voltunk.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.