A Volánbusz Zrt. a szegedi önkormányzattal közösen csütörtökön délelőtt 10 órakor jelentette be ünnepélyes keretek között – a gázüzemű buszok átadójához hasonlóan – a Széchenyi téren, hogy megérkezett Szeged helyi közlekedésébe a 8 darab BYD K9UD típusú, tisztán elektromos meghajtású autóbusz, melyeket még idén márciusban akartak átadni. Az átadó után egyébként be is mutattak két buszt, melyek tettek egy kört a Volánbusz szegedi telephelyére, ahol megmutatták, miként töltik őket.
Elhangzott, hogy a Zöld Busz Program támogatásával, csaknem nettó 1,3 milliárd forintért beszerzett járművek hozzájárulnak a fenntartható közösségi közlekedés megteremtéséhez, hiszen a flotta tizede megújul és jelentősen csökken a károsanyag-kibocsátás. A BYD Europe B.V. által gyártott e-buszok a Volánbusz közleménye szerint június második felében jártak volna, ám ezzel kicsit megcsúsztak. A buszos cég külön érdeklődésünkre elárulta, hogy
a nyolc busz közül kettő már szombaton forgalomba áll,
mivel ezek már fel vannak szerelve jegyautomatával és a szükséges dolgokkal. A többi fokozatosan fogja követni őket néhány napon belül az utastájékoztatási eszközök beszerelése után. A járművek Szeged valamennyi autóbusz-vonalán megfordulnak majd a társaság közleménye szerint.
A kínai gyártmányú elektromos buszok átadója még Zalaegerszegen (11 busz) kezdődött május utolsó napján, majd június 20-án Győrben (13 busz), 21-én Egerben (6 busz) és 22-én Szolnokon (10 busz) folytatódott, ma pedig Szeged a soros. Összesen egyébként 60 ilyen járgányt szerzett be a Volánbusz Zrt. még 2021-ben.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Fotó: Bálint András / Szegeder
Az új szóló autóbuszok alacsony padlómagasságúak, tisztán elektromos üzemelésűek és 81, de legalább 30 ülő és 45 álló utas szállítására alkalmasak. Töltésük normál körülmények között naponta 2–2,5 óránál többet nem vesz igénybe, egy feltöltéssel akár 300 kilométert is képesek megtenni, de ez függ az időjárási körülményektől és az útviszonyoktól. A buszok légkondicionáltak, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint USB-töltővel is rendelkeznek.
A szegedi helyi flotta jelentős része egyébként fiatalnak számít: 2019-ben 24 darab Mercedes-Benz Conecto 628NG típusú dízelüzemű, ez év elején 10 darab MAN Lion’s City 12 típusú gázüzemű autóbusz érkezett, de még 2015-ben volt egy komolyabb frissítés, amikor a flotta 19 Scania Citywide LF 12.0 buszokkal bővült. Az állomány jelenleg 24 alternatív meghajtású – 6 darab csuklós EvoBus és 10 darab szóló MAN típusú gázüzemű, illetve és 8 darab szóló BYD típusú elektromos – autóbusszal büszkélkedhet.
Kruchina Vince, a Volánbusz vezérigazgatója az átadón arról beszélt, hogy a 8 szegedi e-busz amellett, hogy mostantól magasabb színvonalú személyszállítási szolgáltatást biztosít a vármegyeszékhely lakóinak, 492 tonnával, több mint 270 autó kibocsátásának megfelelő mennyiséggel csökkentik a szén-dioxid-terhelést évente. A februárban érkezett 10 darab és a már korábban is itt közlekedő 6 darab gázüzemű járművel együtt a város helyi autóbusz-állományának immár csaknem 30%-a alternatív meghajtású.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Fotó: Bálint András / Szegeder
Krenner László, a buszok gyártójának közép-kelet-európai értékesítési vezetője számára nagy örömöt jelent, hogy két héten belül immár negyedszerre adtak át BYD-buszokat a Volánbusznál. Mint mondta a most átadott autóbuszok Magyarországon, a BYD komáromi gyárában készültek: „legalább annyira magyar, mint kínai, s nem utolsó sorban európai termékek.” A Szegeden átadott buszokkal piacvezetővé is váltak itthon. A BYD kínai járműgyártó óriás egyébként nemrég jelentette be, hogy akkumulátorüzemet építenek Fóton.
Kovács Tamás, Szeged gazdasági alpolgármestere összegzésként emlékeztetett, hogy néhány hónapja 10 új CNG-üzemű MAN busz érkezett a városba, majd 13 Volvo típusú helyközi jármű a vármegyeszékhely vonzáskörzetébe, „most pedig 8 korszerű, kényelmes, akadálymentes, környezetkímélő és csendes jármű állhat az utasok szolgálatába”. „A megemelkedett üzemanyagárak mellett városunk közösségi közlekedése versenyképes alternatívát jelent mindazok számára, akik úgy döntenek, hogy leteszik az autót.”
Az ünnepélyes átadást követőn két buszt kipróbálhattak a jelenlévők, akiket a Széchenyi térről a Volánbusz helyi telepére vittek, majd visszaszállítottak a városháza elé. A telephelyen bemutatták a töltés folyamatát. Az autóbuszok töltőberendezését egyébként a Volánbusz konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. építette ki.
Érdekesség, hogy szintén a Zöld Busz Program keretében beszerzett, az SZKT számára leszállítandó SOR önjáró trolik várhatóan csak a jövő év elején állhatnak forgalomba, mivel ezek leszállítása is megcsúszott a gyártó által. Ezt Kovács Tamás is megemlítette, aki szerint várhatóan már decemberre frissül a villamos- és troliflotta is új, önjáró, elektromos meghajtású trolibuszokkal.