Nagy Sándor, Szeged alpolgármestere az ünnepélyes átadáson elmondta, Szeged a zöld város koncepció jegyében kiemelten fontosnak tartja a közösségi közlekedés fejlesztését, mivel egy százhatvanezres város napi működése elképzelhetetlen a közösségi közlekedés nélkül. Ennek jegyében a Volánbusszal kötött hosszú távú megállapodás a járműpark folyamatos fejlesztését írja elő, így örömét fejezte ki, hogy a Volánbusz a rendszeres járműcserék révén egyre jobb minőségű utazást tud biztosítani az utasoknak, és így meg tudják őrizni a közösségi közlekedés kiemelt szerepét.
Németh Tamás, a Volánbusz általános vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, a fentartható közúti közlekedés a közösségi közlekedéssel biztosítható, különösen most, a szélsőséges energiapiaci változások korában. Az emelkedő energia- és üzemanyagárak, illetve a karbonsemlegesség 2050-es elérésére vonatkozó európai uniós elvárás arra készteti a társaságot, hogy minél több alternatív – elsősorban elektromos és CNG – meghajtású járművet állítson forgalomba.
Arró a Szegeder is érdeklődött, és mint kiderült Németh Tamás által, hogy a Zöld Busz Program keretében
a Szegedre szánt 8 darab elektromos autóbusz hamarosan (várhatóan márciusban) szintén megérkezik
a további 40 mellett, melyeket még négy másik nagyvárosba szánnak, így az 5900 darabos járműállomány 5,3 százalékát „különösen környezetkímélő, alternatív hajtású autóbusz alkotja majd”. Nagy Sándor elárulta lapunknak, hogy az SZKT számára leszállítandó SOR önjáró trolik várhatóan csak a jövő év elején állhatnak forgalomba.
Fotó: Bálint András / Szegeder
2021. március 10-e volt az a dátum, amikor a koronavírus-helyzet miatt bevezetett új menetrenddel együtt ki is vezették az utolsó helyi járatos Ikarus-gázbuszokat Szegeden. Pontosabban az Ikarus 280.4AG típust, melyet még anno külön a városnak gyártottak a ’90-es évek végén és a 2000-es évek legelején. Ezek csuklósak voltak, szóló társaikat (Ikarus 260.3AG) már korábban a vágóhídra küldték. A selejtezésre egyébként az önkormányzat szerződése is okot adott, hiszen előírták, hogy bizonyos életkoron felül már nem adhat ki járműveket a Volánbusz.
A két utolsó jármű ráadásul egy napon, 2002. augusztus 21-én állt forgalomba a városban. Egyben az egyikük volt a valaha gyártott utolsó Ikarus 280-as. Még emlékszem, amikor gyerekként azzal büszkélkedtem budapesti rokonomnak, hogy márpedig ilyen buszok a fővárosban sincsenek, hiszen ezek akkor még újnak és tisztának számítottak, ráadásul CNG-s típus nem sok helyen járt az országban akkoriban (a BKV-nál csak 2014-től), amik nem okádták a füstöt.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Fotó: Bálint András / Szegeder
Mint arról számtalanszor beszámoltunk, a Volánbusz 2021 nyarán írt ki közbeszerzést 164 darab új, sűrített földgázzal (CNG, Compressed Natural Gas) üzemelő autóbusz beszerzésére. A nyertes ajánlattevő tavaly februárban az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. lett a Lion’s City 12 típusú, alacsony padlós, kéttengelyes, szóló kivitelű járművekkel.
Valamennyi új autóbuszt Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, CNG-üzemű motor hajtja. A sűrített földgáz a hagyományos hajtóanyagokhoz képest alacsonyabb szén-dioxid- és koromkibocsátást eredményez. Emellett a CNG-motorok lényegesen csendesebben üzemelnek, mint dízelüzemű társaik, így csökkentik a környezet zajterhelését.
Egyébként nagy hagyománya van itt a gázüzemű buszoknak. Ugyan Magyarországon elsőként Debrecenben jelentek meg CNG-s buszok 1986-ban, a második, ezzel próbálkozó város viszont Szeged volt, ahol 1996-tól kezdődött ez a korszak a Tisza Volánnal és a gyárilag CNG-s Ikarus 260-asokkal, 280-asokkal. Ezek 1999-től már sorozatgyártásban érkeztek a városba, utoljára pedig 2002-ben. Később hat gázos Mercedes-Benz is forgalomba állt, melyek még ma is járnak. A gázbuszok második hulláma csak a 2010-es években indult be az országban.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Összesen 164 darab új, sűrített földgázzal üzemelő autóbusszal bővült a Volánbusz flottája, ebből 10 darab Szeged helyi közlekedésében korszerűsíti a járműállományt, melyeket csütörtök délelőtt hiánytalanul be is mutattak a Széchenyi téren.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Volánbusz Szegeden 80 autóbusszal, 36 vonalon biztosítja a helyi autóbusz-közlekedési szolgáltatást, évente 534 ezer járaton mintegy 35,5 millió utast szállítanak. A helyi járműállomány fejlesztésében és a kiszolgálás színvonalának emelésében jelentős mérföldkövet jelent a 10 darab gázüzemű, MAN Lion’s City 12 típusú autóbusz forgalomba állítása.
Két autóbusz már mostantól szállítja az utasokat,
a többi az utastájékoztatási eszközök beszerelése után, fokozatosan kapcsolódik majd be a helyi közlekedésbe. A környezetkímélő járművek a város teljes területén közlekednek majd. Az MAN-ek beszerzésével a helyi állomány 12,5 százaléka újul meg ezzel, átlagéletkora 10,1 évről 8,9 évre csökken. A Szegeden forgalomba álló 10 jármű nettó beszerzési értéke csaknem 920 millió forint.
A légkondicionált buszok mindegyike 106 utas szállítására alkalmas, az ülőhelyek száma – az autóbusz-vezetőével együtt – 28. Az akadálymentes kialakítású járművek kerekesszék és babakocsi elhelyezésére szolgáló speciális férőhellyel, valamint felszállást segítő rámpával is rendelkeznek. Az utasok kényelmét wifi és USB-csatlakozók is szolgálják, a fedélzeten vizuális és hangbemondásos utastájékoztató berendezés, valamint kamerarendszer üzemel. A járművek töltését a Volánbusz szegedi telephelyének közvetlen közelében lévő közforgalmú töltőállomás biztosítja.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Fotó: Bálint András / Szegeder