Illegálisan versenyzők baleseteztek pénteken este a Kereskedő közben, mindkét autó ronccsá tört

Lényegében ronccsá alakult az a két autó, ami pénteken este ütközött össze a szegedi Kereskedő közben, ahol minden héten illegálisan gyorsulgatnak helyi és környékbeli autósok, többnyire fiatalok. Az elmúlt években többször voltak itt kisebb-nagyobb balesetek, néha pedig a rendőrség is megjelenik, amire általában percek alatt ki is ürül a környék.

A Kereskedő köz egy a város nyugati iparnegyedében található, fél kilométer hosszú, kétszer egy sávos utca, ami a Huszár Mátyás rakpart mellett a másik szent helyszíne a szegedi autós közösségeknek: a végig egyenes köz minden péntek estén illegális gyorsulási versenytől hangos, a viszonylag jó aszfalttal rendelkező út mellett egy háromszáz méteres szakaszon még tágas parkoló is van, amolyan boxutca, ahol az éppen nem versenyzők, vagy a látogatók tartózkodnak.

Sokan járnak a szegedi car guy-paradicsomba, egy-egy nyári estén több száz, korábbi beszámolók szerint néha akár ezer szegedi és a környékről érkező tölti meg a parkolót, és számtalan autót is lehet látni a húszéves német dízelektől a nagyfater Ladáján át a tuningolt japán fűnyírókig bezárólag. Stílszerűen a Kereskedő közben található Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont épülete is, amely előtt péntek esténként nem látni túl messzire a gumifüsttől.

A mostani balesetben, ami január 27-én történt, egy sötétzöld Mazda 323R és egy ezüstszín Suzuki Swift volt érintett, előbbi még szombaton délben is a helyszínen volt. A jócskán tuningolt autót bevontatták az első parkolóhelyre, a mellette az úton található törmelék azonban hamar felfedi, hogy itt történt a baleset, és abban sérült meg ennyire. A Mazda szélvédője be van törve, úgy tudjuk azért, mert azt befejelte a 18–20 év körüli sofőr. Az anyósülés előtt a földön véres papírzsebkendő.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Egy a baleset idején a helyszínen tartózkodó forrásunk elmondása alapján mindketét autó a Fonógyári út felől jött, egymás mellett, amikor a Suzuki egy ponton bekanyarodott volna a parkolóba, és így a Mazda elé került, ami az ütközés következében még egy beton villanyoszlopot is eltalált bal hátsó ajtajával. A Suzuki is súlyosan sérült, az autó baloldala jelentősen benyomódott. Információink szerint a balesetben senki sem sérült meg komolyabban. Erről árulkodik az Országos Mentőszolgálat megkeresésünkre adott válasza is, amelyben azt írják, nem riasztották őket az esethez.

Forrásunk szerint a baleset után elhangzott, hogy a szintén 18–20 év körüli suzukis használta az irányjelzőjét, de nyilvánvalóan ekkor már késő volt. A baleset után gyorsan tisztázták a felelősséget, ez nem is lehetett kérdéses a rengeteg szemtanú miatt, majd

vonatókötéllel elvontatták a roncsokat, a Mazdáról a rendszámtábla is hamar lekerült.

Mivel a Mazda még szombaton is ott állt ronccsá törve egy kupac törmelékkel az út szélén, és nem úgy tűnt, hogy bárki jönne érte éppen, biztosak voltunk benne, hogy az esetről a rendőrségen is tudnak már, ha esetleg pénteken este nem is riasztották őket. Meg is kerestük levélben a Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóosztályát, hogy megtudjuk, értesültek-e az esetről, mit tudnak, pontosan hogyan történt a baleset, megsérült-e valaki, vagy hogy indult-e eljárás?

A rendőrségről annyit közöltek, hogy nem hívta őket ki senki a helyszínre. Kérdeztük azt is, hogy tervezik-e a jövőben szigorúbban ellenőrizni a Kereskedő közt az ott tartott versenyek miatt, esetleg szándékosan hunynak-e szemet az ilyen események fölött, hiszen ezzel legalább nem lakott területeken történnek hasonlók, de ezen kérdéseinkre sem érkezett válasz.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A Kereskedő köz régóta otthona az ilyen eseményeknek, nem is ez volt az első ilyen eset, és éppen emiatt nem kell attól sem tartani, hogy az utolsó. A Délmagyarország már 2003-ban írt cikket arról, hogy száz autóból álló konvojjal indult egy júliusi estén az egyik verseny, ahová még Kecskemétről is lejöttek többen. A lap már akkor leírta, hogy veszélyes helyzetek adódnak, amikor a versenyzők vissza akarnak térni a rajthoz, hiszen péntek esténként a Kereskedő versenypálya félig-meddig egyirányú lesz.

A lap újságírója szerint akkoriban 190–200-zal is száguldottak a résztvevők, amire manapság talán kevesebb példát látni. „Itt nincsenek díjak, nincs végső győztes, csak a futamodat nyerheted meg” – mesélte egy versenyző. Ekkor állítólag a rendőrség és a gyorsulgató autósok képviselői össze is ültek azért, hogy legalizálják a versenyeket, a rendőrség nem is cáfolta ezen pletykákat. Ha legális azóta nem is lett, az világos, hogy a rendőrség megtűri, hiszen ritkán razziáznak csak, és akkor is legfeljebb egy-két autóst igazoltatnak mindössze – mindezt talál azért, hogy ne a városban versenyezzenek, ahol sok a civil, és nagyobb baj is történhetne.

2003-ban a rendőrség álláspontja az volt, hogy úgy lehet legális az esemény, ha nem közúton tartják és gondoskodnak a nézők biztonságáról is. Ezek egyértelműen nem teljesültek, a biztonság nem az első szó, ami eszünkbe jut egy-egy versenyt látva. Néhány incidens a sajtóhoz is elér, 2018 szeptemberében például egy Tesla Model S elejét durrantották el, amikor hajtott ki a parkolóból, de olyan videó is kering az interneten, amin látható, ahogyan egy driftelő Lada a tömegbe hajt. 2021 októberében a Szent Gellért Fórum nevű, kormányzati pénzből épült stadion hátsó parkolójából kihajtók futottak bele legnagyobb meglepetésükre a gyorsulókba.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.