Az oktatás ügye melletti helyi demonstrációkat is szervező tanári tömörülés, a STEP közadatigénylést nyújtott be a Szegedi Tankerületi Központ felé. A válasz hosszabbított határidővel, hiányosan érkezett, gyakorlatilag egy rövidebb dokumentumot kaptak, mint amekkora a tanárok által megküldött kérdéssor volt. Néhány dolog azonban kiderült, például, hogy egy tanár sem szüntette meg jogviszonyát felmondás jogcímén az elmúlt egy évben, a pénzügyi kimutatásból pedig az látszik, hogy 2019-től mennyit kerestek a tanárok és a tankerületi dolgozók.
A Szegedi Tanárok Együttműködési Platformja (STEP) lapunk számára küldött közleményében azt írja, hogy még november 11-én nyújtottak be közérdekű adatigénylést Plesovszkiné Ujfaluczki Judit, a Szegedi Tankerületi Központ igazgatója felé, aki – élve a törvényben lehetővé tett 15 napos hosszabbítási határidővel – december 9-én válaszolt nekik.
A szegedi és környéki iskolák összefogási nyilatkozatának aláírói rengeteg kérdésre és észrevételre vártak választ és reflexiót a tankerület vezetőjétől, a teljes lista ide kattintva olvasható el. A kérdések többek között az iskolai létszámokról és foglalkoztatási adatokról (például hány betöltetlen állás van, mekkora a hiány), a Kréta nevű oktatási rendszerről, az adminisztrációról, az iskolák infrastrukturális és tárgyi feltételeiről (például drága, de silány minőségű munkaeszközök), adatkezelésről, fizetésekről, intézményi gazdálkodással összefüggő adatokról, autonómiáról és oktatásszakmáról szóltak.
A tankerület válasza, ami teljes egészében ide kattintva érhető el, gyakorlatilag egy rövidebb dokumentum, mint maga a szervezet által elküldött kérdéssor. Az átlagos terhelésre vonatkozó válaszban például azt írják, hogy is nincs adatsoruk róla, az Alkotmánybíróság határozatára hivatkozva pedig adatigénylés során nem is kötelesek új kimutatást készíteni az általuk kezelt, nyers adatokból. A tanárhiányra vonatkozó kérdésnél csupán a képesítés nélküli tanórák számát adták meg, mivel nem tartják számon azokat, akik nem a végzettségüknek megfelelő állást töltik be. Eszerint
tanóra van, melyet „képesített szakember” nélkül tartanak. Azt is elárulták, hogy egy tanár sem szüntette meg jogviszonyát felmondás jogcímén az elmúlt egy évben.
A számos intézmény közül a legtöbb külsős a szegedi Tömörkény István Gimnáziumban volt a november 15-i állapot szerint, ott 13 ilyen pedagógus tanított akár komolyabb tárgyakat is, mint a kémia, biológia, természettudomány, vagy az angol. Kiemelkedik még az ország egyik legjobb középiskolája, a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, és az Eötvös József Gimnázium Szegeden, melyeknél szintén előfordul, hogy matematikát, informatikát, biológiát és egyéb komolyabb tárgyakat is oktatnak külsősök vagy óraadó tanárok.
A tankerület költségvetését szintén nyilvánosságra hozták 2019-ig visszamenőleg. Ebben kiemelték azt a részt, mely a tankerület és az oktatási intézmények vezetőinek bérezéséről és egyéb juttatásairól szóló kérdésére vonatkozott, ezt három évre visszamenőleg kérték a szegedi tankerülettől. Mint az korábbról ismert, holtversenyben Plesovszkiné Ujfaluczki Judit kapta a második legtöbb juttatást a debreceni tankerületi vezető után, egészen pontosan 2,44 millió forintot.
Kigyűjtöttük az új táblázatok alapján, hogy három év alatt miként alakultak átlagosan a fizetések és a jutalmak bruttó összegben a tanároknál, valamint a tankerületi dolgozóknál:
Fotó: Bálint András / Szegeder
A jutalmak természetesen nem egyenletesen oszlanak el. A tankerületi vezető, Plesovszkiné Ujfaluczki Judit 2020-ban is 2,4 millió forintot kapott, míg két helyettese ekkor semennyit, de tavaly már 3 millió feletti összeggel gyarapodtak együttesen. Az aránytalanság a ranglétrán lefelé lépkedve is jelen van, a nyolc főtanácsos már csak fejenként 950 ezer forintot vihetett haza egy éve.
Arra már nem válaszolt a tankerület – mondván, nem kötelesek rá –, hogy mennyi energiát és költséget spóroltak meg az intézmények a koronavírus-járvány miatt bevezetett online oktatás alatt. Számos kérdésnél állításuk szerint nem is rendelkeztek adattal, például a másodállást vállaló tanárok számáról, vagy a gyógypedagógiai foglalkozások arányáról.
A STEP szerint a válaszok hiányosak, bár ezeket a nyilatkozat aláíróinak jogi képviselői még vizsgálják. Azt is ígérik, hogy a tankerület válaszát elemző, a hiányokat feltáró munkájuk részleteit a közeljövőben időről időre közzéteszik majd. A tanárok szerveződésének közleménye kitér arra is, hogy sok információ nem állt, és áll ma sem rendelkezésükre, a tankerületi feletteseikkel nem találkozhatnak, hogy a kérdésekről szabad párbeszédet folytassanak, vagy akár a vitás kérdéseket megbeszéljék. „A hierarchikus rendszer minden érdemi kommunikációt ellehetetlenít” – teszik hozzá.
Mint írják, azért folyamodtak a hivatalos adatigényléshez, mert úgy érezték, így érdemi válaszokat kaphatnak az őket érintő, mindennapos problémákra. „Azt javasoljuk minden tankerület dolgozóinak, hogy – hasonlóan hozzánk – igényeljék a társadalmi nyilvánosság számára fontos adatokat, kérjenek kérdéseikre válaszokat, mert
az oktatás közös ügy, és nem politikai akarattól vezérelt bábjáték.”
Szerintük joguk van feltárni a társadalom számára, hogy napi szinten milyen akadályokba ütköznek, mi mindennel kell szembesülniük, ha a gyermekeiket színvonalasan szeretnék oktatni, humánumra és egymás iránti szolidaritásra nevelni, és hogy a tanárok, szülők, diákok közötti valódi párbeszéd mely pontokon elégtelen az oktatás rendszerszintű problémái miatt.
A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.