Jelzőlámpás kereszteződést csinálna a város a Vám téri csomópontokból, a buszmegállókat is áthelyeznék

A szegedi önkormányzat kiírt ez közbeszerzési eljárást a Vám téri csomópont áttervezésére, fejlesztésére. Mindez még a 4-es villamosvonal felújítási terveiben volt benne, melyet a kormány a Modern Városok Program keretében végül visszavont. Azonban a város úgy volt vele, hogy ezt az elemet kiemeli ebből, és előre menekülnek: elkészítik a komplett tervezést, hogy forrás esetén rögtön nekieshessenek a beruházásnak külön is.

A közbeszerzési kiírásra egészen szeptember 15-ig lehet jelentkezni azon tervezőknek, akik érdeklődését felkeltette a feladat. A kiírás dokumentuma szerint a tervezés a Petőfi Sándor sugárútnak a Rákóczi utcai és a Cserepes sori csomópontja között lévő szakaszát érinti, beleértve magukat a csomópontokat is. A nyertes feladata a kiviteli terv elkészítése lesz.

Ugyanis mint kérdésünkre Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester elmondta, a Vám tér és környéke felújításának engedélyes tervezése már 2020-ban lezajlott. Ennek tárgya a 4-es villamos fel nem újított szakaszának rekonstrukciója volt. Ez is része volt annak a Modern Városok Programban megígért villamos- és trolifejlesztésnek, aminek a kormányhatározatát a kormány visszavonta.

Nagy elmondta, ennek ellenére a tervezést eljuttatták az engedélyezési fázisig, most pedig remélve, hogy egyszer a TOP-Plusz források rendelkezésre állnak majd, folytatják a munkát a kiviteli tervekig, kiemelve ezt a Vám téri szakaszt a teljes projektből. Ezzel mint mondta –, ha úgy tetszik, előre dolgoznak.

A most megjelent kiírás alapján tehát a kiviteli terv készítése a feladat, ez azt jelenti, hogy pályázati forrás esetén már rögtön nekiláthatnak a kivitelezési tenderkiírásnak, majd az építkezésnek. A projek ta következőket tartalmazza:

  • A Petőfi Sándor sugárútCserepes sorAlsónyomás sor csomópontjában jelzőlámpás szabályozás kialakítása.
  • A Petőfi Sándor sugárútRákóczi utca csomópontjában jelzőlámpás szabályozás felújítása. Itt korábban több változatot vizsgált a város, körforgalom is felvetődött, de a lámpa lett a legjobb megoldás a számítások alapján.
  • A Petőfi Sándor sugárút Rákóczi utca, valamint a Cserepes sor között lévő szakaszának átépítése, a meglévő autóbusz-megállóhelyek és kijelölt gyalogos átkelőhelyek áthelyezésével. Ezt azzal indokolják, hogy a buszmegállókat a jobb átszállási kapcsolat érdekében a Vám téri villamosmegállóhoz közelebb hoznák.
  • Az 5-ös főúton létrejövő négy jelzőlámpás csomópontból álló Rákóczi utca, Cserepes sor, LIDL áruház bejáró, Móravárosi krt. rendszernek az összehangolása és a hozzá tartozó alépítmény megtervezése.
  • Kerékpáros infrastruktúra tervezése a meglévő kerékpáros létesítmények, kerékpárutak és a csatlakozó vegyes forgalmú utcák összekötésére.
  • Közvilágítás áthelyezése, szükség esetén bővítése.
  • Az utak melletti zöldfelületek bővítése, rendezése.

A tervezés nem fogja a Vám tér teljes területét érinteni, csak a fent említett részeket és az ahhoz kapcsolódó közlekedési fejlesztéseket tehát kerékpártámasz, kerékpárút átvezetés a síneken, autós/kerékpáros forgalmi rend változása , valamint a zöldterület érintett részének rendezését – mondta el lapunknak Nagy Sándor.