Elindult a vasútállomások „plázásításának” programja, már keresik a befektetőket

Köztulajdonban tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást is bevonni, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérnimegjelentek az országos állomásmegújítási, vagyis a Lázár János által korábban emlegetett plázásítási program pályázati kiírásai, közölte a MÁV pénteken.

A tájékoztatás szerint a pályázatok beadásának határideje 2025. január 31., az elbírálás határideje pedig 2025. február 28. A pályázatra olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várják, amelyek az ingatlanok egy részének, korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület és környezetének megújítását, miközben a fejlesztésbe vont ingatlanok kivétel nélkül állami tulajdonban maradnak.

Az augusztus végén meghirdetett 5 pontos közlekedési akciótervnek része az utaskomfort javítását célzó programpont, amely – egyebek mellett – a MÁV-csoport vasút- és buszállomásainak megújítását foglalja magában. A program lényege, hogy a pályázaton sikeresen résztvevő ingatlanfejlesztők úgy kapnak lehetőséget az adott ingatlan – vasútforgalmi részétől elhatárolt részének – kereskedelmi célú hasznosítására, hogy a fejlesztésbe vont pályaudvarok, állomások és térségük kivétel nélkül, az együttműködés teljes időszaka alatt állami tulajdonban maradnak, írják.

A Magyarország minden térségére kiterjedő program háromszintű:

  1. Egyrészt országos szinten 7 kiemelt, nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomás pályázati lehetőségét foglalja magába. Ezek közül négy a fővárosban – Keleti, Nyugati, Déli, illetve Kelenföldi pályaudvar –, három pedig vidéken, Győrben, Debrecenben és Szegeden található.
  2. A program térségi szintjén olyan – az előzőeknél kisebb, de jelentős forgalmat bonyolító – állomások hasznosítására nyílik lehetőség, amelyek egy-egy térség közlekedésében meghatározó szerepet játszanak. Itt – első körben – Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget és Vác állomásaira lehet pályázatot benyújtani.
  3. A program helyi szintjén az országban található bármelyik kis- és közepes méretű állomásépület hasznosítására nyílik lehetősége annak a vállalkozásnak, amelyik vállalja a pályázati feltételek teljesítését, mindenekelőtt a vasútközlekedés szempontjainak maradéktalan érvényesítését és az utaskomfort javítását.

Az országos jelentőségű nagyállomások hasznosítására a MÁV Zrt. projektcégein keresztül nyílik majd lehetőség, a térségi és helyi szintű állomások hasznosítására hosszútávú bérleti konstrukciót kínálnak, közölte a MÁV.

Lázár János építési és közlekedési miniszter a hetekben ÉKM-turnéja keretében Szegeden járva többek között arról egyezett meg Botka László polgármesterrel, hogy a szegedi Nagyállomásnál a bizonyos „plázásítás” része lenne a Mars téri buszpályaudvar kiköltöztetése is a vasútállomás mellé, ígéret szerint 2026 körül. A Mars téren eközben megmaradna a helyi buszközlekedés és a helyközi járatok is megállnának, de egyben értékes terület szabadulna fel a város számára, ahol lakó- vagy irodaház-beruházásokat lehetne megvalósítani. 

A miniszter Facebook-oldalán úgy kommentálta a döntést, hogy vasútállomás nem veszíti el közvagyon jellegét, mégis megújul. „Ilyen unortodox ötletekre van szükség ahhoz, hogy sárból várat építhessünk. (Anyukám szólt, hogy ne beszéljek csúnyán.) Az ötpontos akciótervem része az utaskomfort növelése, amibe beletartozik a pályaudvarok, vasút- és buszállomások, megállóhelyek megújítása. Magánpénz bevonásával a köz érdekében!”