„Működik a Keleti pályaudvar, a MÁV-os kollégák legfrissebb tájékoztatása szerint helyreállt a vasúti közlekedés” – ezzel a felütéssel szólalt meg először nyilvánosan az építési és közlekedési miniszter kedden a Facebook-oldalán azóta, hogy vasárnap egy kisiklott vonat miatt megbénult a fővárosi Keleti pályaudvar. Lázár János bejegyzésében nekiesett többek között azoknak az orgánumoknak, amelyek néhány politikussal együtt „a pánikkeltést és uszítást választották” szerinte.
A miniszter Vitézy Dávidra utalva úgy fogalmazott, hogy „Magyarország legaktívabban facebookozó szakértője, aki egész életében a Fidesz politikai támogatásával érhetett volna el sikereket, árulásszámba menő csúsztatásokkal uszít a MÁV ellen, közlekedési szakértőként folyamatosan elárulja volt kollégáit, a vasutasokat, azokat, akik valóban mozgásban tarják az országot”.
Lázár szerint azok a fejlesztések, amelyekre hivatkozik és amelyeket „a szankciós infláció miatt át kellett ütemezni”, eddig a hétvégéig semmiképpen sem valósultak volna meg. „A MÁV pályái és szerelvényei nem Vitézy hiánya vagy az én miniszterségem miatt olyanok, amilyenek, hanem az elmúlt 30 év mulasztásai miatt.” Lázár azt hangoztatta, hogy az elmúlt 15 évben történt a legtöbb fejlesztés.
„Nem velem van tehát vitád, akármennyire is szeretnéd ezt így beállítani, hanem minden olyan dolgozóval és utassal, akik a sorozatos rossz döntéseid következményeit kénytelenek elszenvedni” – reagált aztán Vitézy Dávid nem sokkal később a fentiekre, szintén Facebookon. Az egykori közlekedési államtitkár ugyanis hosszasan felsorolta posztjában, szerinte mi mindenről tehet a miniszter, majd megjegyezte, hogy „ezeket a vasutasok is pontosan tudják”.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Vitézy szerint nagyon kevésen múlt, hogy vasárnap a Keleti pályaudvaron “csak” egy kisiklás, és nem tömeges sérüléssel járó baleset történt a vészfékező mozdonyvezetőnek köszönhetően, ezt a MÁV sem tagadta tegnap. „Ugyanakkor tény, hogy cinikus megjegyzésekkel te magad állítottad le pont az érintett vonalszakasz fejlesztését két éve, a bizonyítékok nyilvánosak. Ezek után azért még téged ismerve is meglepő, hogy megint csak támadsz reakcióként” – szúrta oda.
Vitézy megemlíti, ez az egyetlen baleset “csak” a jéghegy csúcsa, de azt mutatja, hogy nem csak minőségi, hanem biztonsági problémát is jelent a vasút romló állapota. Többek között azt rótta fel Lázárnak, hogy leállította az összes kiemelt fontosságú vasúti nagyberuházást, visszavonta az összes vasúti járműbeszerzést – és helyette egy új sem indult –, valamint szétverte a vasútfejlesztés teljes hazai intézményrendszerét, megszűnt a NIF és a BFK is, a szakemberek túlnyomó többségét vagy kirúgtad vagy maguktól távoztak.