Több mint harmadával emelkedett egy év alatt a villanymeghajtással rendelkező autók száma Magyarországon

Több mint harmadával, 74 089-ről 101 213-ra emelkedett egy év alatt azon magyarországi gépkocsik száma, amelyek rendelkeznek valamilyen elektromos meghajtással, derül ki a Jövő Mobilitása Szövetség az MTI-hez eljuttatott adataiból.

Tavaly június végén tisztán elektromos hajtású gépkocsiból 41 386 darab futott Magyarországon, ez a szám mostanra 59 209-re nőtt. Az úgynevezett növelt hatótávolságú, külső töltésű hibrid gépkocsik állománya 21 874 darabról 29 646-ra emelkedett, a külső töltésű hibrid gépkocsiké (plug-in hybrid) pedig 10 829-ről 12 358-ra.

Bár a nyilvános töltőpontok száma megközelíti a háromezret, a tapasztalatok szerint a legtöbben továbbra is otthon töltik az akkumulátorokat. Az elektromos autók térnyerésével párhuzamosan a nyilvánosan elérhető töltők számának további növekedésére is lehet számítani, de sokkal inkább az elérhető töltési sebességben várható javulás, köszönhetően az ultragyors (100 kW feletti) töltők telepítésének. Utóbbi fejlesztés többek között a Connecting Europe Facility (CEF2) programban valósul meg, amely támogatást biztosít az innovatív technológiák kiépüléséhez és elterjedéséhez.

A szövetség közleményében kitér arra is, hogy szakértőik szerint a nyaralás a villanyautósok számára is jól tervezhetővé vált a töltőhálózatok bővülésének és a járművek hatótávolságának növekedésének köszönhetően. Hozzáteszik, egy hosszabb út megtervezésekor fontos előre tájékozódni, hol találhatók töltőpontok és milyen gyakorisággal van rájuk szükség az autó típusától függően. 

A tervezéshez ismerni kell a jármű autópályás használat melletti hatótávját, ami a nagy sebesség miatt a városi használatban megszokottnál 30 százalékkal is kevesebb lehet. A csomagok száma és a klímahasználat miatt szintén magasabb lehet az autó fogyasztása, és ez a növekmény az elektromos autóknál nagyobb, mint a hagyományosak esetében.

A közlemény szerint, bár a villámtöltőkön minden esetben rendelkezésre áll a megfelelő kábel (CCS és/vagy CHAdeMO csatlakozóval), a váltakozó áramú töltők esetében érdemes saját (type 1 vagy type 2) kábelt vinni, mivel vannak olyan töltők, amelyeknek nincs fix kábele. Konnektoros hordozható töltőt javasolt mindig tartani a csomagtartóban, hiszen váratlan helyzetekben ezzel áramhoz lehet jutni bármilyen elérhető konnektorból.

Hajnal-Bukor Ivett, a TEA Mobilitás Kft. cégvezetője, a Jövő Mobilitása Szövetség egyik szakértője elmondta: azt javasolják, hogy a felkészülés része ne csak az útvonal megtervezése, a kiszemelt szolgáltatóknál történő regisztráció legyen, hanem egy próbatöltés is. A töltési rutin megszerzése, az autó fogyasztási és töltési görbéjének kiismerése jóval egyszerűbbé teszi a villanyautós nyaralást – magyarázta.