Közlekedő Tömeg: A tavalyinál is súlyosabb a MÁV járműhelyzete, a vonalbezárások sem segítettek

A tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes dízelmotorvonatainak száma. A Közlekedő Tömeg Egyesület (KT) kérte ki az adatokat a vasúttársaságtól. Az egyesület szerint a járműhiányra hivatkozva elrendelt vasútbezárások sem voltak képesek a MÁV dízeljármű-gazdálkodását konszolidálni, ma a három évvel korábbi helyzethez viszonyítva 12%-kal kevesebb dízelmotorvonatot képes forgalomba adni.

A MÁV-Start legkorszerűbb dízelmotorvonatainak számító, de így is több, mint 20 éves Desirók harmadát, a még szintén korszerűnek tekinthető Uzsgyik 40%-át és a már 50 éves M41-es „Csörgő” becenevű dízelmozdonyok több mint felét nem sikerül napi forgalomba adni, írja a KT az adatok alapján. Így jelenleg is van olyan vasútvonal (Vésztő–Gyoma), ahol a vonatok többsége helyett már hetek óta rendszeresen pótlóbuszokat kell beállítani, mert nem jut rájuk jármű.

A 2021 januárja óta az egyes hónapokban járműhiba okán kimaradt, vagy autóbusszal pótolt mellékvonali vonatok száma is siralmas, írják. A KT szerint az addig mérsékelt helyzet Lázár János közlekedési miniszterré kinevezését követően kezdett rohamos romlásba, az üzemképtelen motorvonatok miatt busszal pótolt vonatok száma kilőtt.

A mélypontot jelentő 2023 júniusában 15-ször annyi mellékvonali vonat maradt ki (856), mint egy évvel korábban (56). Az utolsó pillanatban kimaradt vagy operatív pótlásra szoruló vonatok száma csak a tavalyi év végére esett vissza a 2022-es szintre (havi 100 alá), ám ezt csak olyan áron sikerült megvalósítani, hogy

a vasútbezárások keretében jelenleg havi közel 3000 vonat marad ki, vagy pótolja alapértelmezetten is autóbusz.

Új vagy akár használt dízeljárművek beszerzése helyett a döntéshozók inkább újabb mellékvonalak bezárásával oldanák meg a helyzetet, a KT szerint a MÁV felsővezetésének tagjai szakmai fórumokon ezt már meglepően nyíltan hangoztatják is.

Nem csoda, hogy így tesznek, a fölöttük tulajdonosi jogköröket gyakorló Lázár-minisztérium a jelek szerint nem kívánja az ország polgárainak és a vidéki régiókban élőknek az érdekeit érvényesíteni. Szerintük több megoldás is lenne, például az eladósorban levő használt, de modern és jó állapotú dízelmotorvonatok vásárlásának, vagy magánszolgáltatók bevonásának lehetősége.

Forrás: Közlekedő Tömeg

Egyik megoldás sem jelentős teher a költségvetés számára, a KT ezért úgy sejti, a súlyosbodó dízeljármű-helyzet és a várható vasútvonal-bezárások mögött kizárólag politikai döntés áll. Erre erősít az is rá, hogy míg a MÁV-Start a napokban újra előzetes piaci konzultációt indított 95 villamos motorvonat beszerzéséhez, a mellékvonalakra szánt dízeljárművek beszerzéséről továbbra sincs szó, hiába jelentik ezek a vasútvonalak a Start hálózatának több, mint felét”.

A versenyképes közösségi közlekedés módszeres lepusztítása újabb tünete annak a folyamatnak, hogy a kormányzat elengedte a vidéki Magyarország kezét, ami ellen a Közlekedő Tömeg határozottan tiltakozik és erre buzdítja az érintett településeket képviselő tisztségviselőket is” – zárja az egyesület közleményét.