Tizenötezermilliárd forintot kaszálhatnak Mészárosék az autópályákon

A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit a Nemzeti Koncessziós Irodától, így kiderült, hogy a magyar gyorsforgalmiút-hálózat nagy részének kiszervezése 15–17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek a következő évtizedekben. A szerződést nyert hét magántőkealap közül négyet Szíjj László, hármat pedig Mészáros Lőrinc kormányközeli üzletember birtokol teljes mértékben.

A kormány 35 évre adta koncesszióba a hazai autópálya- és gyorsforgalmiút-hálózat jelentős részét egy magánkonszorciumnak, amelyet 2021-es pályázaton Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei nyertek meg. A Szabad Európa több mint egy évig tartó jogi harc után jutott hozzá a koncessziós szerződés mellékleteihez, amelyekből kiderült, hogy a titokzatos tőkealapokat kik irányítják és mekkora összegekkel operálnak. A koncessziós társaságot a Themis Magántőkealap által vezetett konzorcium hozta létre, amely a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) nevet viseli.

A szerződés eredeti mellékletei szerint a nyertes konzorcium hét magántőkealapot tartalmaz: Themis, Vesta, Cronus, Via, Konzum PE, Opus New Way és Opus Bridge. Ezek tulajdonosai közül Szíjj László a Themis, Via, Vesta és Cronus, míg Mészáros Lőrinc a Konzum PE, Opus New Way és Opus Bridge alapokat birtokolja.

Ezek a tőkealapok nem csak üzemeltetési, hanem építési jogokat is szereztek, amely magában foglalja az új szakaszok és sávbővítések megvalósítását is. A Kúria döntése alapján ezek a szerződéses dokumentumok nyilvánosan hozzáférhetőek. Az autópálya-koncessziós szerződés végleges értéke a szerződés mellékletei szerint 15,073 és 17,29 ezer milliárd forint között mozog, amely magasabb az előzetesen becsült 12,6 és 13,7 ezer milliárd forintos költségnél.

A koncessziós szerződés részeként az állam 1666 kilométernyi meglévő útszakaszt és további 381 kilométernyi új autópálya építését is odaítélte a MKIF-nek. Az állam által fizetendő díjak inflációhoz kötöttek, a Magyar Nemzeti Bank háromszázalékos inflációs célszámát követik, bár a valós infláció jelentősen magasabb lehet. A szerződés két típusú díjat tartalmaz: egy rendelkezésre állási díjat, amely az új és átépített útszakaszokra vonatkozik, valamint egy rendelkezésre állási alapú szolgáltatási díjat, amely a meglévő autópályák üzemeltetési költségeit fedezi.

A koncessziós megállapodás sok kritikát váltott ki, az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen az átláthatóság és a kockázatmegosztás hiánya miatt.

Fotó: Bálint András / Szegeder