Aláírta az egyik volános szakszervezet a bérmegállapodást, a másik szerint elárulták őket

Ha január 31-ig nem írják alá a megállapodást, a társaság közel 17 ezer munkatársa leghamarabb februárra, azaz március elején kaphat emelt összeget” – adta ki közleményben az ultimátumot a MÁV–Volán-csoport a két volánbuszos szakszervezetnek, a SZAKSZ-nak és a KKSZ-nek, akik nem írták alá „az utasok számára is jelentős kényelmetlenségeket okozó munkabeszüntetés után” az Építési és Közlekedési Minisztérium új ajánlatát január 30-án.

Időközben a KKSZ jelezte is, hogy aláírja a 3 éves bérmegállapodást, hogy a Volánbusz több mint 17 ezer munkavállalója számára a bérfejlesztés és az egyéb juttatás kifizetése időben megtörténjen, és arról írtak, „a megoldás a SZAKSZ elnökének kezében van, amivel lehet élni és visszaélni.” A SZAKSZ szerint a KKSZ azt mondta korábban, hogy nem írják alá a 3 éves bérmegállapodást. „Eddig tartott a kiállásuk, semmi harc és megadták magukat!” A SZAKSZ egyelőre annyit írt, a keddi vagy a szerdai napon is nyitottak a tárgyalásokra.

A Volánbusz közleményben azt írja, „a kollégák közül egyre többen jelzik, hogy élni szeretnének a reálbér-növekedést garantáló bérajánlattal”, így remélik, hogy „a két érdekképviselet meghallja a munkatársak kérését, és

a jövedelemkiesést okozó időhúzás,

valamint az utasoknak nehézséget jelentő újabb munkabeszüntetések helyett legkésőbb január 31-én csatlakozik a csoportszintű bérmegállapodáshoz”. A társaság időhúzásos érve annak fényében érdekes, hogy a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) pont  „a 2024-re szóló bértárgyalások felgyorsítása érdekében” jelentett be november 24-én először sztrájkot december 10–11-ére.

A Volánbusz közleménye szerint az „időhúzással” jelentős mértékű, a teljes munkaidős munkavállalók esetében minimum bruttó 70 ezer forint, azonban munkakörtől és pótlékoktól függően akár több mint bruttó 102 ezer forint összegű juttatástól esnek el a munkavállalók, további késedelem esetén pedig még több lehet a veszteségük.  Korábban Lázár János is úgy nyilatkozott, „aki most kimarad, az lemarad. Mert az emelt összegű béreket attól a hónaptól tudjuk utalni, amelyik hónapban a szakszervezetek csatlakoztak a megállapodáshoz.”

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Lázár János minisztériumának ajánlata szerint a hároméves bérfejlesztési ciklus alatt a cégcsoport munkavállalóinak bére csaknem harmadával, átlagosan legalább 28 százalékkal növekszik, és már idén – bruttó 600 ezer forintos bérig – 17 százalékkal, de legalább bruttó 70 ezer forinttal emelkedik az alapbér. A megállapodás 2025-re és 2026-ra is garantálja az inflációt ellensúlyozó bérnövekedést. A tulajdonosi ajánlat nem visszamenőleges hatályú: a béremelés annak a hónapnak az első napjától érvényes, amelyben aláírják a megállapodást.

A Volán szerint a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet január 28-ra és 29-re szervezett munkabeszüntetésének első napján az aznapra vezényelt autóbusz-vezetők 34 százaléka, második napján 56 százaléka, míg a teljes munkavállalói létszám mindössze 6, illetve 21 százaléka nem vette fel a munkát. Vasárnap a 26 737 menetrend szerinti helyközi járat 13,6 százaléka (3626 járat), hétfőn az 53 378 helyközi járat 23,9 százaléka (12 771 járat) nem indult el a sztrájk miatt országszerte.