4500 betöltetlen álláshely van a MÁV-nál és a Volánnál, szeptember végére alig lesz, aki vonatot vezessen

A munkaerőhiány is komoly kihívás elé állítja a MÁV-csoportot, a Volánnal együtt 57 ezer munkavállalót foglalkoztató két állami közlekedési társaság 4500 pozíciója betöltetlen, írja a Népszava. A portál szerint a legnagyobb hiány a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van, csak folyamatos túlórával tartható a menetrend.

A mozdonyvezetők, a váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége is kimeríti nem csupán az éves munkaidőkeretét, hanem az új Munka Törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott maximum 300 órás túlóra keretet is, a jelenleg hatályos jogszabályok értelmében ezek után a munkáltatónak semmilyen jogi lehetősége nincs arra, hogy további rendkívüli munkavégzést rendeljen el. Egyéni különmegállapodásokkal viszont extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret.

„Ha sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket. Jó néhány vonalon a menetrendben szereplő járatokat sem tudják elindítani. Ez pedig azt jelenti, hogy a lassú jelek miatti késések mellett a járatkimaradások is borzolják majd az utasok idegeit” – válaszolta a Népszava kérdésére Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke.

Szerinte nem segítenek az egymás után indított mozdonyvezető tanfolyami képzések, mivel hónapok telnek el, amíg a jelentkező munkába állhat. Akik most kezdenek, nagyjából májusban lesznek képesek biztonsággal elvezetni egy mozdonyt, és a tanfolyam sikeressége is átlagosan 60–70 százalékos.

Meleg úgy látja, hogy a szakma fénye is kopik, a 800 ezer forintos bér sem elég vonzó, 2025–2027-re nyugdíjba megy az a generáció, amely a MÁV munkavállalóinak derékhadát adja így a munkaerő toborzás folyamatos, a VSZ elnöke szerint viszont a régi vasutasok az utolsó jól képzett szakemberek, mivel azóta bezárták a tanműhelyeket, a képzőhelyek tanárai pedig szétszéledtek. A munkaerő pótlása miatt egyre lejjebb viszik a felvételi követelményeket.