A munka ünnepén vezetik be várhatóan az úgynevezett vármegye- és országbérleteket a közösségi közlekedésben: a MÁV-Volán csoport szerint ezzel az elmúlt három évtized legjelentősebb díjszabási fejlesztését hajtják végre a hazai helyközi közösségi szolgáltatók.
Május 1-jétől az új bérletekkel teljes vármegyét, sőt akár az egész országot be lehet utazni a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV járatainak igénybevételével. E társaságok helyközi járatait korlátlanul használhatják majd az utazók a bérleten feltüntetett területen. A vármegyebérlet és az országbérlet napi több tízezer buszon és kötöttpályás járaton teszi lehetővé az utazást egyéb jegy vagy bérlet megváltása nélkül.
A teljes árú, 30 napos érvényességű
vármegyebérletet 9450 forintért lehet majd megvásárolni, az országbérlet ennek duplájába, 18 900 forintba fog kerülni.
A tanulóbérlet 90 százalékos kedvezménnyel váltható, 945 forint lesz. A teljes árú vármegyebérlet olcsóbb lesz, mint a havi Budapest-bérlet, vagy mint 15 liter – átlagosan 250–300 kilométer megtételére elegendő – üzemanyag, február közepi áron számolva.
Azt remélik mindettől, hogy az új tarifatermékek bevezetésével mind a közúti, mind a kötöttpályás helyközi közösségi közlekedés versenyképessebbé, vonzóbbá válik, jobb minőségű kiszolgálást, több járatot, kevesebb várakozást jelent, és pozitív hatása megjelenik a belföldi turizmusban és a vendéglátásban is.
Akik az utazásaik során rendszeresen átlépik a vármegyehatárt, azok két vármegyebérlet áráért az ország egész területére érvényes országbérletet vásárolhatnak. Ez 2500 forinttal olcsóbban lesz megvásárolható, mint jelenleg a 30 kilométerre érvényes bérlet. A tanulók ezt a bérletfajtát választva is igénybe vehetik a 90 százalékos kedvezményt, így 1890 forintért szinte bárhová eljuthatnak az országban.
Az MTI azt írja, hogy a vármegyebérlet és az országbérlet nem vehető igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain sem. A Pest vármegyei bérlet, illetve az országbérlet a BKK járatain sem érvényes, de Budapesten belül a helyközi szolgáltatók járatain lehet ezekkel utazni.
A nem távolsági jellegű – regionális és elővárosi – utazások jelentős része vármegyén belül vagy szomszédos vármegyék között történik. A regionális és elővárosi közlekedésben, különösen a kisebb településeken élők számára az új bérlet több közeli település elérését is segíti, de megmaradnak a jelenleg megvásárolható bérletek is. A kedvezményes árú bérletek okozta bevételkiesést a kormányzat azt ígéri, megtéríti a közlekedési társaságoknak.