A személyautósoknak az átlagnál sokkal jobban drágul majd az autópálya-matrica

Az Mfor közérdekű adatigényléssel szerezte meg az autópálya-matricák vásárlási adatait, vagyis a különféle időtartamra szóló, különböző típusú matricákból mennyit vásároltak idén augusztus 31-éig. Ebből kiszámolták, hogy a differenciált áremelkedés összességében 29 százalék körüli lesz, és nem igaz Gulyás Gergely Kormányinfón tett azon állítása, miszerint a legkevésbé népszerű matricák drágulnak jobban.

A megemelt autópályamatrica-díjak a koncessziós közbeszerzési eljárást megnyerő, Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz kötődő konzorcium bevétele lesz. Mint írták, idén először nem az augusztusi, 15,6 százalékos éves infláció mértékével emelték meg az útdíjhasználati díjat: egyes matricák csupán 5, míg mások 20, 40 vagy akár 70 százalékkal fognak többe kerülni jövőre.

Az augusztusig értékesített 11,3 millió matricából

  • 6,4 millió darab volt heti (56,7 százalék);
  • közel 2 millió darab egy hónapos (17,5 százalék);
  • a megyei matricákbóll 2,3 millió darab fogyott (20,6 százalék);
  • az éves matricák száma kevesebb mint 580 ezer, (5,1 százalék).

Az is kiderült a NÚSZ adatszolgáltatásából az is kiderült, hogy a 11,3 millió matricából kis híján 10 milliót személyautókra vásárolták meg, amely a teljes mennyiség 88,3 százaléka. A eti matricák száma ebből 5,7 millió, amely az összes matrica 50,6 százaléka. Idén augusztus végéig 79 milliárd forint folyt be a sztrádamatricákból, melyből 60 milliárdot a személyautósok fizettek ki.

A lap konklúzióként megjegyzi, hogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter azon llítása, miszerint ott emeltek kisebb mértékben, mely matricákból sok fogyott, nem igaz: a legnépszerűbb a személyautósok egy hetes érvényességű matricája volt, ahol az áremelés mértéke 44 százalék a 29 százalékos átlaghoz képest. A második legtöbb eladott megyei matrica valóban csak 5 százalékkal drágul, azonban a harmadik legnépszerűbb, havi matrica áremelkedése 71 százalék lesz.