Ryanair-gate: A Varga Judit-féle Igazságügyi Minisztérium fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelt el a cég ellen

A Ryanair-sorozat folytatódik, az izgalmak fokozódnak. A legújabb fejezetben már a Varga Judit-féle Igazságügyi Minisztérium adott ki egy közleményt, mely szerint soron kívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelnek el, mert „A Ryanairrel kapcsolatban nemcsak az extraprofit-különadó áthárításával kapcsolatos bejelentések érkeztek.”

Az ügy korábbi részei:

  • Először azzal kezdődött az egész, hogy a kormány bejelentette: extraprofitadót vetnek ki a légitársaságokra is.
  • Ezután a Ryanair volt az első, mely nyíltan beleállt a dologba, és minden további nélkül, egyenesen áthárította az utasokra az adót.
  • Erre a kormány fogta magát, és ráküldte a fogyasztóvédelmet a Ryanairre az extraprofitadó áthárítása miatt.
  • A következő epizódban már a Ryanair vezére, a szabadszájúságáról híres Michael O'Leary szólalt meg és adott ki egy közleményt, leidiótázva mind az adót, mind Nagy Márton minisztert is. Hozzátették, az extraprofiadó rablás egy olyan kormánytól, ami teljesen elvesztette kapcsolatát a valósággal.
  • Ezután Nagy Márton bocsánatkérést követelt a cégtől a magyar családok nevében, illetve megjegyezte: Reméljük, hogy nem ilyen arroganciával kezelik az utasok problémáit.
  • A Magyar Nemzet megjelentetett egy írást, miszerint információik alapján az adó miatt a magyarok 60 százaléka mondta vissza a jegyét.
  • Erre a légitársaság úgy reagált, hogy nyilvánosságra hozták a valós számokat, eszerint mindössze 3 százalékról volt szó, majd ki is rakták a honlapjukra azt a felhívást, miszerint a Magyar Nemzet hazudott.
  • A Ryanair újból kiadott egy közleményt, melyben bocsánatkérést követelnek a magyar utazók és családok nevében Nagy Mártontól, amiért hazudott, meg is nevezve, hogy miben.

Ezek után eljutottunk oda, hogy a Varga Judit-féle Igazságügyi Minisztérium adott ki egy közleményt, mely szerint soron kívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelnek el a cég ellen, mert „a Ryanairrel kapcsolatban nemcsak az extraprofit-különadó áthárításával kapcsolatos bejelentések érkeztek”. Az Igazságügyi Minisztérium közleménye változtatás nélkül:

„Magyarország Kormánya elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair DAC (Ryanair) a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra, ezáltal újabb extraprofit beszedését célozva. Különösen visszás, hogy a korábban eladott jegyekre vonatkozóan a Ryanair már megkezdte ezt a gyakorlatát. A Kormány elvárja, hogy az extraprofit-különadókat minden vállalat maga fizesse meg, azt ne terhelje tovább a lakosságra, a háború árát ugyanis nem a magyar családoknak kell megfizetniük.

A Ryanairrel kapcsolatban nemcsak az extraprofit-különadó áthárításával kapcsolatos bejelentések érkeztek, hanem a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint minden évben számos fogyasztói panasz is érkezik a légitársasággal szemben, többségében járattörléssel, nem megfelelő tájékoztatással, poggyászkezeléssel és az utasokkal való kommunikációval kapcsolatban. Az a hangnem, amit a Ryanair vezetése ütött meg a magyar kormánnyal szemben az elmúlt napokban, a panaszok alapján általánosan előfordul a cég részéről az utazóközönséggel szemben is, ami megengedhetetlen. A Ryanair bocsánatkéréssel tartozik, elsősorban az utazóknak. 

A panaszok száma és súlya hatékony kivizsgálást igényel a jövőbeli jogsértések megelőzése érdekében. Különösen indokolt a határozott fellépés, mivel a koronavírus-világjárvány után megnövekedett utazási kedv visszaélésekre adhat lehetőséget a légitársaságoknak a kiszolgáltatott fogyasztók ellenében. A jövőbeli panaszok megelőzése érdekében a Ryanair-ügyben a kormányhivatal folytatja a hatósági vizsgálatot, és a panaszok nagy száma miatt a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a társasággal szemben soron kívüli témavizsgálatot rendel el.”