A tram-train és a Szeged–Cegléd vasútvonal messze nincs a tíz legproblémásabb között

A hvg.hu egy cikkben szedte össze és pontozta az ország vasútvonalait aszerint, hogy melyik volt a legproblémásabb a tavalyi évben. Míg mi mindennap szembesülünk azzal, hogy hol a Budapestre közlekedő InterCity, hol a tram-train késik meghibásodás miatt, az a kép alakulhat ki, hogy ezek szörnyen megbízhatatlanok, eközben nem látjuk az ország többi részén uralkodó helyzetet.

Az is igaz, hogy például Budapest környékén sokkal terheltebbek és forgalmasabbak a vonalak, így a hibalehetőség is több, emiatt is lehet az, hogy a Szeged-környéki vonalak csak a 13. és 15. helyeket hozták. Továbbá érdekesség, hogy 2020-ban jóval kevesebb hibapontot kapott összesen a MÁV (2020-ban egész évre a 721,5 ponthoz képest 2021-re 1807 pontot), ennek oka a vírushelyzet és a MÁV eltérő hibakommunikációja is lehetett.

A metódus a következő volt:

  • 2 pontot ér, ha egy óránál nagyobb késések vannak egy hiba miatt, minden további óra 1–1 pont.
  • 1 pontot ér, ha egy óránál rövidebb a késés.
  • Fél pont jár, ha csak egy vonat késik vagy egy vonatpár marad ki.
  • A baleset miatti leállásokat nem vették figyelembe, mondván ezeket nem a vasúton kell számonkérni.
  • Nem számítanak az olyan leállások sem, amelyeknek az oka valamilyen extrém időjárási esemény, mint például ha fa dől a sínre. A hőség és a havazás miatti gondokért azonban adtak hibapontot.
  • A vonalak listáját a MÁV hivatalos besorolásából vették át, vagyis például egy monori meghibásodás a Budapest–Záhony vonalhoz tartozik, nem a Cegléd–Szeged vonalhoz. Ha a MÁV több vonalra is kiírja a hibát, akkor mindnél beleszámolták.

A lista a következőképpen alakult a 2021-es évre:

  1. BudapestCeglédDebrecenZáhony 264,5 pont
  2. BudapestÚjszászBékéscsabaLőkösháza 168,5 pont
  3. BudapestHatvanMiskolcSátoraljaújhely 165 pont
  4. BudapestGyőrRajka 109,5 pont
  5. Budapest-Székesfehérvár-Gyékényes 109 pont
  6. BudapestPusztaszabolcsPécs 99,5 pont
  7. BudapestVácSzob 95 pont
  8. BudapestLajosmizseKecskemét 74,5 pont
  9. SzékesfehérvárSzombathely 52,5 pont
  10. RákosPiliscsaba 49 pont
  11. SzékesfehérvárTapolca 38,5 pont
  12. HatvanSzolnok 32 pont
  13. Szeged–Békéscsaba – 31 pont
  14. GyőrCelldömölk 29,5 pont
  15. Cegléd–Szeged – 28 pont
  16. SzerencsNyíregyháza 28 pont
  17. GyőrVeszprém 27 pont
  18. BudapestKelebia 27 pont
  19. HatvanSomoskőújfalu 26,5 pont
  20. BudapestEsztergom 26 pont

A Szeged–Békéscsaba vonal esetében megjegyezték, hogy decemberben ugrott egy nagyot felfelé a pontszám, ami egy picit sem meglepő: ennek a vonalnak a része a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő tram-train. Itt november 29-én indult el az első járat, 30-án pedig már le is állt járműmeghibásodás miatt. Kisebb-nagyobb hibák ezután is voltak, de máris látszott, hogy mi történik, ha nagyobb lesz a forgalom.