Becsomagolta a MÁV a röszkei állomás nyerstégla-homlokzatú épületét

Leszigetelte a vasúttársaság a röszkei állomás 153 éves felvételi épületét, ami ma már halványsárgára festve várja, hogy végre elinduljon a személyszállítás Szeged és Szabadka között. Ez volt Csongrád-Csanád vármegye egyik leghangulatosabb állomása, közepén a szép nyerstégla-homlokzatú felvételi épülettel. A vonal rekonstrukciója során azonban az állomásépületet is felújíottták, és így az bár korszerűnek mondható már, talán veszített ékéből.

Alapvetően irtózom a jellegzetes régi épületek hungarocellel való körbeszigetelésétől, a faragott faablakok műanyagra cserélésétől, de most talán a szélesebb publikumban is szemöldökfelvonást okoz cikkünk témája, azaz hogy a szép és nem túl öreg fák árnyában megbújó röszkei vasútállomás elveszítette báját az egyébként mindeképpen örvendetes felújítás során.

Eddig ugyanis így nézett ki:

Fotó: G. Garitan / Wikipédia

A vonalrekonstruckió során azonban itt is felújítást végeztek, amelynek egyik legszembetűnőbb eleme volt, hogy a fasort kivágták, a felvételi épületet pedig hungarocelltáblákkal fedték be, majd festették arra a sárga árnyalatra, amire húsz éve mindent is festenek. Utóbbi persze nem gond, régen is voltak világossárga MÁV-épületek, de talán elveszítette jellegét a ház – vagyis kapott egy újat. A nyílászárókat körbeölelő díszes téglarakások is eltűntek, bár ezek helyére ragasztanak a mesterek műanyagelemeket, hasonló formában.

A nagy kérdés az, hogyan fog festeni az épület 20 év múlva,

amikor mint tudjuk, meglehetősen gyatrán szoktak kinézni a felújított házak. Nem tudom, mikor szedték rendbe utoljára ezt az épületet, de merem állítani, hogy ebben a lelakott, koszos állapotában is a megyében szinte példátlanul jól nézett ki, egyedül talán a mártélyi állomás és a szegedi Nagyállomás szállhatott versenybe vele.

Így néz ki most, a felújítás után:

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A vasutallomasok.hu azt írja, hogy az épületet 1870-ben építették, a vasúttársaság standard tervei alapján. Legfőbb ismertetőjegyei a nyers téglából készült homlokzat, a kétemeletes kialakítás, a háromablakos nyeregtetős struktúra. „Napjainkban is megőrizte majdnem eredeti formáját, bár 2005-ben egy kis melléképületet csatoltak hozzá az útlevél-ellenőrzők és a vámosok számára, de ez nem változtatta meg érdemben a látványt” – írja az oldal a felújítás előtti állapotról.

Talán elég lett volna egy alapos tisztítás, de persze lehet, hogy okkal szigetelték le.