Új vonatokat állít be a MÁV a békéscsabai vonalra

Jó előre bejelentette a MÁV, hogy milyen változások várhatók majd a decemberi menetrendváltástól, ami nagyjából egy hónap múlva esedékes. A budapesti InterCityk, a tram-trainek, vagy épp a makói vonatok közlekedésében nem várható változás, egyedül a Szeged–Békéscsaba közöttieken, itt fejleszt a vasúttársaság.

Napközben a személyvonatok óránként követik egymást már most is, vannak ugyanakkor olyan időpontok hétköznapokon, amikor eddig nem indult szerelvény, ezt mostantól pótolják. Így a Szegedről 8:28-kor és 10:28-kor induló, Békéscsabáig közlekedő személyvonatok, továbbá a Békéscsabáról 8:47-kor és 10:47-kor induló, Szegedig közlekedő személyvonatok hétvége helyett már minden nap közlekednek.

További újítás, hogy a 20 órás idősávban induló vonatok meghosszabbítva és naponta közlekednek Szeged―Békéscsaba viszonylatában, valamint új vonat közlekedik Szegedről 21:28-kor Orosházára, illetve Békéscsabáról 21:47-kor Orosházára.

Mindezen változtatások azért is örömteliek, mert a vasút éppen igen durva kiadásokkal néz szembe az energiaárnövekedés miatt. Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára az új menetrend kapcsán arról beszélt, hogy a megnövekedett energiaárak mellett is biztosítja és biztosítani fogja a kormány a közszolgáltatásokat, hogy Magyarországon az emberek számára továbbra is kiszámítható, megbízható legyen a közösségi közlekedés.

„Ezért nemcsak, hogy fenntartjuk a tömegközlekedést országosan, hanem fejlesztjük is. Számos elkészült nagyberuházás, új járműbeszerzések nyomán az ország minden táján történnek szolgáltatásfejlesztések. Egységes, összehangolt szolgáltatást szeretnénk vasúton, autóbuszon minden utasunk számára, annak érdekében, hogy Magyarországon mindenki eljuthasson munkába, iskolába, szórakozni, szabadidős programokra, akár kirándulni, buszon, vasúton a hazai tömegközlekedés összehangolt rendszerében.”

Ezt szolgálják Vitézy szerint a menetrendi fejlesztések idén, melyek a budapesti elővárosi vonatokat, az összes főbb InterCityt és az ország számos régióját érintik. A Szeged és Budapest között közlekedő InterCityken egyébként már korábban, még októbertől hajtottak végre fejlesztést, aminek keretében már ezen a vonalon is közlekednek IC+ kocsik, ami új szolgáltatási szintet hozott a szegedi utazóközönség számára. Minderről ebben a cikkünkben írtunk.

A járványhelyzet okozta 20–30 százalékos visszaesést követően az utasszámok már közelítenek a 2019 első kilenc hónapjának adataihoz, akkor közel 103 millióan választották a vasúti utazást, míg idén szeptember végéig 96 millióan utaztak vonattal belföldön. A távolsági közlekedésben már  meg is haladta az utasszám a járvány előtti mértéket. 11,5 millió utas utazott a MÁV-START távolsági járatain idén január és szeptember között, többen mint 2019-ben.

A MÁV-Volán-csoport új, 2022/2023-as vasúti és autóbusz-menetrendje december 11-én, vasárnap lép hatályba. A Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) iránymutatásai alapján előkészített szokásos éves decemberi menetrendváltás új, utascentrikus szemléletet hordoz a cégcsoport szerint, és újabb fejlesztésekkel használja ki a MÁV-Volán-csoport integrációjának előnyeit. A közösségi közlekedés versenyképességének egyéni közlekedéssel szembeni javítása érdekében az utazási szokásokhoz még jobban igazodó, összehangolt vasúti és buszos menetrendek teszik vonzóbbá, szerethetőbbé a vonattal, busszal utazást.

A legfőbb újdonságok egyébként az észak-pesti elővárosi térségben élők utazását könnyítik meg, melyet a hatvani vonal felújítása, valamint a Kőbánya felső állomás és a Keleti pályaudvar között megépített harmadik vágány tesz lehetővé. A vasútvonalak csaknem harmadát érintik a menetrendi vagy éppen tarifális fejlesztések, az utasok kényelmét pedig – a várhatóan jövő év elejére teljessé váló – 40 darabos KISS-motorvonatflotta és a Volánbusz 2018 óta több mint 1800 új járművel bővülő autóbuszflottája is szolgálja.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Két és fél óra, ami nem kín többé

Teszteltük a MÁV új, szombattól Szeged felé is közlekedő IC+ prémiumkocsijait. Ettünk, ittunk, elkényelmesedtünk.