Tramtrain-főmérnök: pár hónapon belül meg kell oldódnia a kígyózó mozgásnak

A Promenad24 hírportál szemlézte a Rádió 7 Közös Nevező Extra című műsorának péntek délelőtti adását, amelyben Mucsi László beszélt a tram-trainről, a kígyózó mozgás kapcsán pedig a lengéscsillapítókról és a kerékesztergáról.

Mint a lap írja, a műsorban Mucsi László projekttanácsadó azt mondta, a tram-traint a próbaüzem idején is rendkívül sokan használják napi szinten utazásra Szeged és Hódmezővásárhely között. A projekttanácsadó hozzátette: átlagban 6070 százalékos, közlekedési csúcsokban viszont közel százszázalékos kihasználtsága van a vasútvillamosnak.

Az is kiderült, a lengéscsillapítók cseréjével orvosolható lehet a tram-train kígyózása.

A lengéscsillapítók és a kerékeszterga problematikájáról mi is beszámoltunk az alábbi cikkben:

A műsorban a vasútvillamos projektvezető főmérnöke, Kanda Imre kiemelte, két irányban is zajlanak a vizsgálatok a kígyózás megszüntetését illetően. Vizsgálják a sínkerék kontaktmechanikáját, az ott fellépő erőket és az oldalerőből származó mozgásokat, valamint a forgóváz oldalirányú lengéscsillapítását is, ez utóbbi lehet ugyanis az oka a balesetveszélyesnek nem mondható, ám az utazási komfortérzetet kedvezőtlenül befolyásoló kígyózó mozgásnak. Nagy valószínűséggel az oldalirányú mozgást a rezgéscsillapítók cseréjével lehet kiküszöbölni – árulta el a projektvezető főmérnök, aki hozzátette: mivel típusengedélyezési eljárásban vannak a szerelvények, minden egyes beavatkozáshoz engedélyt kell kérniük a vasúthatóságtól, továbbá tájékoztatniuk kell a leendő üzemeltetőket is, ezért időigényes a folyamat, ám

pár hónapon belül meg kell, hogy oldódjon a probléma.

Kanda Imre megjegyezte, a kerékprofil kialakítását padló alatti kerékesztergákkal lehet elvégezni, ezért a gyártó Budapestre küldte a szerelvényt. A jövőben azonban erre sem lesz szükség, hiszen már beszerzés alatt van a tram-train frissen elkészült járműjavító csarnokának kerékesztergája is. A szegedi kocsiszín műszaki átadás-átvétele folyamatban van, és hamarosan azoknak a gépeknek és technológiai berendezéseknek, külső vasúti infrastruktúrának is elkezdődik az átadás-átvétele, melyek a járművek karbantartásához és javításához tartoznak. A főmérnök szerint április közepére már rendelkezésre fog állni a járműtelep ahhoz, hogy beköltöztethető legyen a járműflotta.

Az üzemeltetési kérdésekben nagyon sokat fog segíteni, hogy lesz egy olyan járműtelep, amelynek technológiája kifejezetten a tram-train járművekhez van igazítva, és semmi más nincs ott, csak a tram-train járművek tárolására és javítására szolgáló eszközök

– hangsúlyozta Kanda Imre. A hódmezővásárhelyi járműtelep kapcsán Mucsi László projekttanácsadó elmondta, a közbeszerzés lezajlott, megfelelő ajánlatok érkeztek be, gyakorlatilag megvan a kivitelező, de a szerződés még nem lépett hatályba. Mint mondta, a vásárhelyi járműtelep elsősorban tárolásra és a kisebb karbantartások elvégzésére lesz alkalmas, de a takarításokat is ebben az épületben fogják elvégezni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

A kerékeszterga nem segített a tram-trainen, a lengéscsillapító cseréje viszont igen

Állítólag valóban megoldódott a tram-train kígyózó mozgásának problematikája, ahogy azt Gulyás Gergely a szerdai kormányinfón elmondta. A MÁV még tesztel, de a nem hivatalos eredményeket már a Mandiner megszellőztette. Forrásaink elmondása is egybecseng az itt írtak főbb pontjaival, a megoldás viszont nem az volt, amit vártunk volna.