Nem teljesítettek jól a magyar városok az Európai Környezetvédelmi Ügynökség friss jelentése szerint, melyet a Világgazdaság szemlézett. A vizsgált 372 európai város közül Budapest 242., Pécs a 246., Veszprém a 254., Szeged a 274., Győr pedig a 295. helyen szerepel a levegőszennyezettség tekintetében. A listán minél hátrébb van egy település, az annál rosszabb adatot jelent.
A szervezet az elmúlt két évben, vagyis 2022-ben és 2023-ban vette figyelembe a finom részecskék (PM2,5) átlagos koncentrációját a levegőben. Azért pont a PM2,5-re esett a választás, mert a leggyakrabban előforduló légszennyező anyagok közül ez a legkárosabb az egészségre. A két év oka pedig az volt, hogy általában akkor a legsúlyosabb az egészségre gyakorolt hatás, ha az ember folyamatosan hosszabb időn keresztül kitett a szennyezettségnek. Magyarországon évente csaknem 10 ezer idő előtti halált és körülbelül egymillió megbetegedést idéz elő.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2021-ben frissítette a levegőminőségi ajánlásait, és a PM2,5 koncentrációjának egészségügyi határértékét évi átlagban köbméterenként 5 mikrogrammban állapította meg, miközben az európai uniós célérték jelenleg 25 mikrogramm. A magyar városok mindegyikében 10–15 mikrogrammot (Budapest 11,7, Pécs 11,9, Veszprém 12,1, Szeged 13,2, Győr 14,4) mértek egyébként a PM2,5-ből, ami a jelenlegi szabályozás szerint mérsékeltnek számít.
Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője szerint rengeteg az olyan a haláleset és megbetegedés, ami elkerülhető lenne, ha a döntéshozók meghoznák a szükséges intézkedéseket. Azért is érthetetlen a halogatás, véli, mert számos olyan intézkedés lehetséges, amelyekkel rövid időn belül jelentősen csökkenthető a légszennyezettség.
„A legnagyobb szennyezőforrás a lakossági tüzelés, amit elsősorban széles körű felvilágosítással, a rászorulók fűtési támogatásával és a jogsértések elleni szigorú fellépéssel lehetne visszaszorítani.” Szegő szerint ugyanakkor a közlekedés terén is sok a lehetőség, ilyen például az alacsony kibocsátási övezetek létrehozása, a 30-as zónák kialakítása vagy a parkolásszabályozás átalakítása.