MÁV-vezér: Kétvágányúvá válik a most egyvágányú vasútvonal Kiskunfélegyháza és Szeged között

„Van egy nagyon komoly fejlesztés Kiskunfélegyháza és Szeged között, itt kétvágányúvá válik a most egyvágányú vasútvonal, megemeljük a pályasebességet, az új BYD-üzemhez épül egy bekötés, a peronok és minden teljesen más lesz, mint ahogy ma van” – erről beszélt Hegyi Zsolt, a MÁV új vezérigazgatója az ATV stúdiójában pár napja.

Hegyi a szegedi vonalat akkor említette meg pozitív példaként (a videóban a 4. perc után), amikor a Lázár János által tervezett, 800 milliárdos vasútfelújítási program – aminek a fele az egymilliárd eurós EIB-hitel – elemeit vették górcső alá az interjúban. A MÁV-vezér ugyanis arról beszélt, hogy ebben a programban sokféle beruházás lesz, a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti vonalszakasz felújítása a komolyabbak közé fog tartozni.

Bár Hegyi úgy fogalmazott, hogy az alapján azt hihetnénk, Szeged és Kiskunfélegyháza között végig kétvágányú lesz a pálya, egy korábbi tanulmány szerint csak kis részben kétvágányúsítanák Szeged-Rendezőtől Dorozsmáig, de legalábbis szakaszosan. A felújítással viszont a mostani 100 kilométeres óránkénti sebesség valószínűleg 160-ra nőne a teljes Kiskunfélegyháza–Szeged, amivel csökkenhetne a budapesti InterCityk menetideje is.

A kormány erre a 60 vágánykilométeres részprojektre – ebből is azt lehet feltételezni, hogy csak egy kisebb szakaszon lesz két vágány – pár hónapja egy kormányhatározatban 37 milliárd forintot becsült, ami nem hangzik túl soknak a röszkei 14 kilométeres vonal 45 milliárdjához képest. Azonban Hegyi Zsolt is utalt arra, hogy a tényleges összegek majd a közbeszerzési kiírások során körvonalazódnak, tehát valószínűleg nő majd ez az összeg.

Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

Nemrég felröppentek olyan hírek, hogy a Szeged–Szabadka vonal végleges befejezése után, vagyis 2026-ban már elkezdhetik átépíteni a félegyházi szakaszt. Erre utalt az új MÁV-vezér is a mostani ATV- interjúban, mint mondta, olyan projekteket válogattak, melyeket már jövőre el lehet kezdeni, és legfeljebb öt éven belül elkészülhetnek.

Azt már évekkel ezelőtt ígérték szegedi politikusok, hogy a félegyházi vonalfelújítással 2030-ra megépülhet a kecskési aluljáró, amivel a villamost is át tudják majd vezetni a vasút alatt, mellette pedig új vasúti megálló is lesz.