Szegedi autógyára ellenére újabb pótadókat kaphat a BYD Brüsszelből

A kínai elektromosautó-gyártók azért terjeszkednek Európában is, hogy enyhítsék az uniós vámok hatását, amelyek drágábbá vagy veszteségessé tehetik járműveiket. Ám az EU újabb pótadókat vethet ki a kínai vállalatokra, mivel az EU szubvenciós vizsgálata szerint a teljes termékláncot állami támogatásokkal hozta tisztességtelen versenyelőnybe Peking, írja a Portfolio.

Az Európai Unió tagállamai valószínűleg támogatják a kínai elektromos járművekre tervezett büntetővámok bevezetését novemberben, ahogy azt a blokk kereskedelmi biztosa, Valdis Dombrovskis ismertette a Financial Times számára. A magyar kormány ellenzi az intézkedéseket, miközben Kína a szabályok kijátszására készül, ám utóbbi ellen aktiválhatja a pótadót Brüsszel.

Dombrovskis szerint az EU-nak nincs szüksége olcsó elektromos járművekre a klímacélok eléréséhez, ezeket az érveket elutasította az EB kereskedelmi biztosa. „Ez az érv bármely kereskedelemtorzító támogatásra vonatkoztatható. De a lényeg az, hogy van egy jelentős EU-s autóipar, és ez az ipar veszélybe kerül, ha engedjük ezt a fajta piaci torzulást.”

Az uniós belső piacon belüli termelésre a külföldi támogatásokról szóló rendelet (Foreign Subsidies Regulation) miatt vethetnek ki pótadókat az uniós döntéshozók, és

ez az autógyártók mellett az akkumulátortermelőkre, valamint egyéb beszállítókra is vonatkozhat.

Ez a magyar gazdaságnak jelenthet majd kisebb ütést, írja a gazdasági lap. Miközben a BYD már döntött egy Szeged melletti üzem építéséről, az egyébként novenbertől bevezetendő büntetővámok kijátszására az olyan kínai vállalatok, mint a Chery Automobile és a Leapmotor helyi iparági szereplőkkel kötöttek partnerséget, hogy Európában szereljék össze az autókat, erről a Bloomberg számolt be.

A Chery azt reméli, hogy az év végéig megkezdheti a gyártást a Nissan Motor korábbi üzemében, a barcelonai teherkikötő közelében, és 2029-ig évi 150 ezer autó gyártását tűzte ki célul. Hasonlóképpen a Leapmotor már megkezdte a teljesen elektromos T03 összeszerelését a lengyelországi Tychyben, a részben olasz tulajdonú Stellantis gyártóüzemében.

A lap szerint a pótadós fejlemények kockázatot jelentenek az európai autóipari óriások számára, amelyek már most is küzdenek a globális értékesítés növekedésének visszaesésével, és a talpon maradás érdekében partnerségeket kell kötniük kínai versenytársaikkal.