A napokban a magyar kormány ellenvetéseit figyelmen kívül hagyva újabb vámok kivetését jelentette be a Kínából származó elektromos autókra az EU. A legtöbb vállalatnak az unió által már kivetett 10%-on felül 17,4% és 38,1% közötti extra vámokkal kell szembenéznie. Az Economx most arról ír a CNN cikke alapján, hogy ezzel a Szegeden gyárat építő BYD még növelheti is az európai részesedését.
A cikk szerint ugyanis a kínai EV-gyártókra gyakorolt hatás a vámok mértékétől és az egyes vállalatok költségszerkezetétől függően változik. Márpedig a BYD kapta a legkisebb mértékű, 17,4%-os kiegészítő illetéket, amivel relatív "győztesként" kerülhet ki az új szabályozásból a többi kínai gyártóval szemben, melyek így kénytelenek lehetnek árat emelni vagy gyárakat létesíteni Európában.
Az ilyen szintű vámok akár azt is lehetővé tehetik a Szegeden gyárat építő kínai vállalat számára, hogy tovább csökkentse a már amúgy is versenyképes árait. Gregor Sebastian, a Rhodium Group vezető elemzője szerint a piacvezető BYD számára még a kiegészítő vámok ellenére is maradt tér az európai növekedésre. A Rhodium elemzése szerint
áprilisban a BYD európai profitja 45%-kal magasabb, mint a kínai nyereségük.
Európa 2021 óta Kína legnagyobb EV-exportpiaca, ennek segítségével vált Peking a világ első számú autóexportőrévé, írják. Az olyan lehetséges alternatív piacok, mint Brazília, Törökország és az USA szintén vámokat emelt a kínai dömping árukkal szemben. Az intézkedések a Teslát is érintik, mivel a cég Kínát használja bázisként a globális exporthoz. Az új vámszabályozások július 4-én lépnek érvénybe.
A pekingi kereskedelmi minisztérium szóvivője egy sajtótájékoztatón kijelentette, hogy az EU legutóbbi intézkedései sértik a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályait. Kína fenntartja magának a jogot, hogy a WTO-n keresztül folyamodjon jogorvoslatért, írja az MTI. A pekingi szóvívő felszólította az EU-t hibás gyakorlatának haladéktalan korrigálására.