51 méteres toronyház is épülhetne a harmadik híd mellé Újszegeden

Átrajzolják Szeged szerkezeti tervét a harmadik híd miatt, a változtatást a pénteki közgyűlésen fogadhatják el. A városi tervmódosítás azért szükséges, mert a jelenleg is nagyban folyó tervezés során úgy döntöttek, a hidat kicsit elforgatják és eltolják, hogy szebben zárja be Szeged Nagykörútját, illetve merőlegesebben íveljen át a Tisza felett. Nem mellesleg a majdani vasút is enyhébb ívben tud így ráfordulni az újszegedi sínekre.

Majdani, mivel egyelőre csak a közúti hídrészt építik meg – persze ha lesz pénz és indok –, csak utána a vasutat. A mostani tervmódosítással viszont az önkormányzatnak a jövőre is gondolnia kell, így a vasúti részt is belefoglalták (az alábbi térképen pirossal sraffozott fehér terület), hiszen ez egyfajta szabályozás arról, hogy mit és hova lehet építeni a város érintett területén.

Pláza nem, toronyház épülhet

A módosítás Újszegeden lesz látványos, ahol a híd eltolásával szűkebb lett a körút íve, így dobják a korábban tervezett ún. SPAR plázát. A módosítás után ide tervezett áruház kisebb lesz, emiatt földterületek eladásában gondolkodik a SPAR Ausztria Csoport tagvállalata, a SES Magyarország Kft. Újszeged tervezett, új városközpontjában, a hídfő közelében egy 51 méteres toronyházat is építhet a jövőbeli beruházó (nyitóképünk illusztráció, nem látványterv). Ez nem azt jelenti, hogy lesz ilyen, de ha egy magánberuházó így dönt, továbbra is lehetősége van rá, ez ugyanis a korábbi tervekben is szerepelt. A magas-, vagy toronyház hotel és irodaház funkciót kapna.

      Forrás: Szeged város önkormányzata

      A szegedi oldalon szintén módosulnak a beépítési lehetőségek. A Szegedi Tudományegyetem a híd mellett akarja átrendezni a jelenlegi klinikakertet, ott több épületet terveznek felhúzni. Emellett a szegedi Nagyállomás túloldalán, a Tisza felől elhelyeznek majd egy aluljáróval összekötött új buszállomást és egy nagy parkolóházat az autósoknak, valamint a mai Tisza-teherpályaudvar területének, illetve a Szegedi Paprika Zrt. telephelyének egy részét – a Szövetkezeti út és a Tisza-töltés között – is be akarják építeni a jövőben.

      Utóbbinál a módosítási javaslattal XXI. századi minőségű épületekben Tudásparkot szeretnének továbbra is látni a hídfő környezetében, csak a korábbinál – a Gyurcsány-kormány időszakában már terveztek ide egy „Biopoliszt” kisebb méretben. Ez leginkább egyetemi beruházás lenne valószínűleg, de elképzelhető, hogy magáncégek is építkeznének. Ez is a jövő még. A szabályozás változtatásával emellett megkönnyítenék a jövőbeli lakásépítő magánberuházók dolgát is.

      Zöld parkok a Tisza mindkét oldalán

      A zöldről sem feledkeznek meg, ahogy az a lenti terveken is látszik, a Tisza mindkét partján létesítene közparkot az önkormányzat. Szegeden ez a Nagyállomás és a buszpályaudvar folytatásában lenne, egyik oldalán egy gyalogos sétánnyal a Boszorkánysziget felé, a Tisza védtöltésén át.

      Újszegeden több helyen átvágnák alulról a körutat és a majdani vasúti töltést, hogy átjárhatóbb legyen az új városközpont két oldala,

      melyben növénnyel benőtt épületeket is elképzeltek. Egy aluljáró a gyalogosoknak, kerékpárosoknak létesülne kifejezetten.

      Forrás: Szeged város önkormányzata

      A jelenleg érvényben lévő tervben néhány konkrét fejlesztési elképzelés irreálisnak bizonyult az eltelt idő alatt, ezeket is elvetik a módosítással. Ilyen például, hogy korábban feltöltötték volna földdel a hídfő egy részét Szegeden, annak belsejében esetenként hatalmas parkolókat építettek volna, ám ennek nincs gazdasági–műszaki realitása.

      Újszegedi állomás: off

      A végén essen szó az egyelőre annyira nem releváns, távoli jövőt érintő vasúti tervekről is (lenti képen kékkel jelölve a vágányok), melyet az Index fórumon jól összefoglaltak. A szegedi Nagyállomás sínjeinek belváros felé eső túlnyúlásai, az úgynevezett kihúzóvágányok a most furán felújított Kőlukon túl megszűnnek (itt lenne egy nagy parkoló). Pótlásukra új kihúzóvágány létesülne harmadik vágányként az ellentétes irányba Szeged-Rendezőig. Az állomásépülettől távolabb lévő (talán 4–5.) vágányokat meghosszabbítják, ezek kanyarodnak majd fel az új vasúti hídra, így újra átmenő pályaudvarrá válna a szegedi fejállomás, amire 1946 óta nem volt példa, ekkor bontották el ugyanis a két évvel korábban lebombázott eredeti vasúti híd romjai mellé épült ideiglenes vasúti fahidat.

      Az állomás alatt gyalogos aluljáró lesz a buszállomás és a Tisza pályaudvar helyén tervezett irodák és lakóházak felé. A vasúti hídra Szegedről nem töltésen, hanem „lábakon” álló felüljárón át jut majd sok-sok év múlva a vonat, így ennek nem lesz elvágó hatása. Ez a későbbi tram-train leágazásnak is jobb, ami a Tisza felől ereszkedne le a fővágány mellett, majd alatta bukna át és csatlakozna a szegedi villamoshálózathoz a Galamb utcában.

      Forrás: Szeged város önkormányzata

      Újszegeden a teljesen lebontott régi vasútállomástól 850 méternyire, a Szőregi út mentén, körülbelül a Diófa utca vonalában lesz egy új, 100–150 méter hosszú vasúti megálló, itt kétvágányúsítják szakaszt. A majdani magasperon az állomás töltése alatt húzódó aluljáróból közelíthető meg, amely összeköti a töltés két oldalát és csökkenti az elvágó hatást.

      A vasút kiépítésénél is később, a nagyon távoli jövőben, amikor tram-trainnel egészítik ki a nagyvasutat, a híd közvetlen tövében lesz egy másik, egyvágányos vasúti megállóhely is Újszegeden, de itt a nagyvasúti járatok nem állnának meg. Ennek akkor lenne értelme, ha már kiépül az újszegedi városközpont a magas irodaházzal, valamint az ide tervezett kereskedelmi és lakóépületekkel.