Nagy Sándor szerint nem kell milliárdokat visszafizetnie Szegednek a Modern Városok Program megszűnése miatt

A Szegederen is megírtuk, hogy a Magyar Közlönyben a múlt héten megjelent rendelettel hivatalosan is beszántotta a kormány a Modern Városok Programot (MVP), mely Szeged esetében nem szűkölködött ígéretekkel. Ám ebből szinte semmi sem valósult meg, ráadásul a kormányközeli Világgazdaság arról ír, hogy milliárdokat kéne visszafizetnie a városnak az államkasszába. Nagy Sándor szerint viszont ez nincs így.

Óriási bajban lehetnek azok a megyei jogú városok, amelyek politikai okokból nem használták fel az MVP forrásait, írja a vg.hu cikke, mely szerint Érdnek, Szegednek és Egernek is súlyos milliárdokat kell majd visszafizetnie az államkasszába. A lap úgy fogalmaz, ezeken a településeken „úgy ültek évekig a milliárdokon, hogy egy kapavágás sem történt”, s még „a közbeszerzések kiírása is problémákba ütközött”. Aradszki András, Érd és térsége országgyűlési képviselője úgy nyilatkozott a lapnak, hogy a Pest megyei településnek konkrétan 7 milliárdot kell kicsengetnie.

A cikkben ezek után a szegedi projekteket részletezik, és az önkormányzatot hibáztatják azért, mert nem haladtak a programelemek, melyre egyébként a kormányzat vállalta, hogy ad pénzt rájuk. A legújabb, a BYD érkezésével összefüggésbe hozott ipari parkot is úgy emlegetik, hogy az nem volt fontos a városházának, azonban Nagy Sándor szerint ezt már évek óta szorgalmazták a kormánynál, és várták a támogatást. A szegedi városfejlesztési alpolgármester a cikkre reagálva elmondta lapunknak,

semmit nem kell visszafizetnünk,

mert amit a város, az önkormányzat közvetlenül kapott terveztetésre pénzt, azokat a projekteket (a Széchenyi tér, a Belvárosi híd tervei, kerékpáros- és gyalogoshíd tanulmányterve) a támogatási szabályok szerint befejeztük. Ráadásul sok projekt tervezését saját pénzből előlegezte meg a város, mint például a repülőtér, a rakpart, vagy az okos város programelemnél, vagy akár engedélyezési terveket is készítettek a 4-es villamos felújítására, amikre egyébként nem kaptak végül pénzt Nagy szerint. Vagyis saját forrást semmiképp sem kéne visszafizetniük.

Az MVP-nek az volt a logikája, hogy minden pontnak volt egy kormányzati felelős minisztériuma, és az kellett, hogy vagy végezze magát a végrehajtást, vagy a döntésekhez anyagokat kérjen be, és ha valamire pénzt kapott a város, akkor ellenőrizze a végrehajtást. Már hosszú ideje nem volt semmilyen, akár szóban jelzett kérés, ami függőben lett volna a mi oldalunkról. Innen is lehetett tudni, hogy vége az MVP-nek, hogy már nem kérnek be anyagokat, meg látszott, hogy nincs pénz az MVP-re, hiszen a központi költségvetésben nem volt rá szánva” – magyarázta az alpolgármester.

Az ipari parkról szólva Nagy megemlítette, hogy a projektfelelős a nemzeti fejlesztési miniszter (illetve a jogutódja) volt, 2018. augusztus 31-i határidővel. Idén tavaszig azonban itt sem történt semmi, majd miután egy másik határozatban megtörtént a terület kijelölése, és forrást is biztosítottak rá, az önkormányzat kezdte meg a terület előkészítését. De ott van például a déli Tisza-híd tervezésének ügye is, melyet nem vont vissza a kormány, így az folytatódhat az MVP megszűnésének ellenére is.

Azt a vg.hu cikke is említi, hogy nincs semmi sem veszve, hiszen bár a jogszabály alapján a Miniszterelnökség és a megyei jogú városok közötti támogatási jogviszony megszűnt, a kormány egyúttal megbízta Lázár János építési és közlekedési minisztert, hogy a megállapodásokat vizsgálja felül, osztályozza az egyes projekteket, és ez alapján döntsön a folytatásról. Így amennyiben lesz akarat és pénz, ezt követően is megvalósulhatnak egyes fejlesztések.

Fotó: Bálint András / Szegeder