Törölt egy csomó szegedi projektet a kormány, de ez nem jelenti a tényleges meghiúsulást

Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester hívta fel a figyelmünket közösségi oldalán, hogy a kormány végleg elrendezte „a már nagyobbrészt tetszhalott” Modern Városok Programot (MVP), melyet még 2017-ben, Orbán Viktor miniszterelnök városházi látogatását követően helyeztek jogi keretbe. Azért is teszthalott, mert egy ideje semennyire sem haladt előre néhány projekt kivételével, így nemrég az MVP megszüntetéséről döntött Lázár János minisztériuma.

csütörtök este a Magyar Közlönyben megjelent határozatok alapján tehát nemcsak Szeged érintett, hanem az összes város, mellyel megkötötték az MVP-s megállapodást. Ez csupán a Lázár által korábban elrendelt leállítás írásba foglalása, hitelesítése jogilag. Nagy Sándor alpolgármester bejegyzésében a Közlönyből idézve sorolja Szegedre vonatkozóan, hogy a határozat szerint a folyamatban lévő beruházások közül azonnal meg kell szüntetni

  • az Egyetem Máglya soron lévő sportközpontjában megvalósítandó atlétikai központ finanszírozását, bár ezzel együtt meg kell vizsgálni a megvalósíthatóságot 2024. július 1-jei határidővel.
  • A Szeged és Debrecen közötti főút négysávosítását már nem kell megvalósítani, csak úgyszintén megvizsgálni a jövő nyári határidővel.
  • „Nagyon meg kell vizsgálni” a Pick-beruházás lehetőségét is, ami Nagy szerint érthetetlen, hiszen jelenleg is folyik a gyárbővítés a Szabadkai úton.
  • Visszavonásra kerül a déli Tisza-híd megvalósítására vonatkozó határozat, de itt nem rendelkeznek a finanszírozás azonnali megszüntetéséről, vagyis a tervezés folyhat tovább az MVP keretein belül várhatóan 2024 végéig.
  • Visszavonják ugyanakkor a repülőtér fejlesztésére, az „okos város” fejlesztésére, a Belvárosi híd rekonstrukcióra (kész terv van rá), a Tisza-part rekonstrukcióra, a Széchenyi tér rekonstrukcióra (szintén kész terv van hozzá) és a Mars tér rekonstrukcióra vonatkozó határozatokat is.
  • Ezen kívül visszavonják az ipari park fejlesztésre vonatkozó MVP-s határozatot, de az új ipari park fejlesztése egy másik kormányhatározat alapján éppen folyik, hiszen egy titokzatos nagyberuházóval hozták hírbe a területet.
  • Szintén visszavonják Szeged tömegközlekedésének elektromos alapra helyezéséről szóló határozatot.
  • Meglepő módon azonban nem vonják vissza a kerékpáros- és gyalogoshíd megvalósításának vizsgálatát, amire a tanulmány egyébként elkészült, csak a déli Tisza-híd új nyomvonalával nagyjából értelmetlenné vált az esetleges megvalósítás Nagy szerint.

„Összességében, annyira dinamikusan fejlődik a gazdaságunk, hogy pénz nincs, zavar meg mintha lenne. Nem szeretnék úgy tenni, mintha én ezt minden elemében érteném” – zárja posztját Szeged városfejlesztési alpolgármestere.

Bár elsőre érthetetlen mindez, a szövegből is kitűnik – többek között az ipari park példáján –, hogy olyan beruházásokat is visszavontak jogilag, amik egyébként folynak, csak nem az MVP keretein belül, hanem egy másik kormányhatározat alapján. Ezért aztán nem kell semmit sem temetni, csupán a jogi körítés fog változni:

ha lesz szándék és pénz bármelyik fentebb felsorolt projektre, azt külön-külön is megvalósíthatják,

ahogy egyébként is szokták: kvázi Lázár János szakminiszter döntési jogkörében, ami különösen érdekes lesz majd az új beruházási törvénnyel. A másik megoldás pedig, hogy kitalálnak egy MVP 2.0 nevű új programot, és azon belül fogják mindezt újjáéleszteni a következő választásokra.