Az SZKT levélben küldött kérdéseinkre válaszként lényegében elismerte, hogy gondolkoznak régi Ikarus-trolik bérlésében, és azt írták, hogy ez nem annyira az egyébként szerződés szerint legkésőbb 2024 márciusáig leszállítandó SOR-trolikkal van összefüggésben – melyek gyártásának előkészítése már folyamatban van –, hanem az idősödő csuklós Škoda 15Tr-ek kiváltása miatt kellhetnek, amíg előbbiek meg nem érkeznek.
A Škodák egy része ugyanis az SZKT szerint gazdaságosan már nem javítható, ezért a tartalék csuklós járműállomány növeléséhez kétségtelenül használt, de relatíve jó állapotú trolikat bérelnének Budapestről. Ez furcsán hangozhat elsőre, de a kinézett Ikarus 280-as trolik „mindössze” harmincöt év körüliek, mindeközben a szegedi Škoda 15Tr-ek között sincs már harminc évnél fiatalabb darab. Emellett takarékosabb is a Budapesten most leállított, húsz darab Ik-280T GVM típus, mivel van bennük fékenergia-visszatápláló technológia,
utaskomfort tekintetében pedig a két jármű lényegében egyforma a szegedi vállalat szerint.
A Škoda előnye, hogy van rá üzemeltetési tapasztalat, és nem teljesen alacsonypadlósak ugyan, de nem is kell olyan magasra lépcsőzni, mint az Ikarusok esetében. Utóbbiak hátránya abban is jelentkezik, hogy nagyon kevés típusismerettel rendelkező sofőr lehet az SZKT-nál jelenleg, és ahhoz, hogy passzoljon a szegedi trolis infrastruktúrához, némi alkatrészcserére is szükség lehet náluk.
Fotó: BKK
A helyi közösségi közlekedésből kivont állami források miatt – ahogy az előző években is – továbbra is napirenden kell tartaniuk a használt járművek beszerzését, ami eddig alapvetően vásárlást jelentett, de a bérlés is kínálhat megfelelő műszaki és gazdasági alternatívát az SZKT szerint, ezért jelenleg ennek lehetőségét vizsgálják, ami „használat (kilométer) alapú elszámolás mellett akár egy gazdaságosabb megoldást jelenthet a növekvő igények kielégítésére”.
Ahogy fogalmaztak, a használt jármű bérlése „beleillik abba a fenntarthatósági szemléletbe, amit az SZKT működésénél is egyre inkább szem előtt tartunk. Természetesen kizárólag csak megfelelő műszaki állapotban lévő és megfelelő utaskényelmet és biztonságot nyújtó járművekben gondolkodunk”.
Az SZKT kötelékében egyébként tizenkét Ikarus 280T típusú csuklós troli járt még 1984 és 2018 között, ám ezek kettő, Németországból beszerzett használt troli kivételével nem a modernizált GVM típusok voltak. A legtovább az 502-es példány volt forgalomban, ami mára a budapesti Közlekedési Múzeum gyűjteményét gazdagítja.
Kerestük a BKV-t is, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy a két közlekedési vállalat között „jelenleg a szerződés véglegesítése zajlik a GVM típusú trolibuszok bérlése kapcsán”. Az egyeztetések során szó esett Volvo 7700A típusú autóbuszok bérléséről is, ez jelenleg előkészítési szakaszban van.
Szegeden egyébként 2021 márciusával nem közlekednek már régi Ikarusok, sem buszok, sem trolibuszok. Ha minden a terv szerint megy, egy időre újra visszatérnek ezek a járművek a szegedi utakra.
A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.