Fotó: Bálint András / Szegeder
Fotó: Bálint András / Szegeder
A Cédrus Ligetet az egyik ilyen, városi intézményeket is ellátó rendszerre kötötték rá, amelynél a hulladék maradékhőjét is hasznosítják. A geotermikus hőenergiával működő padlófűtés több mint ötezer tonna éves szén-dioxid-kibocsátástól mentesíti a lakóparkot és környezetét, továbbá külön szabályozható klímarendszer is van, emellett minden otthon önálló almérővel rendelkezik. A zöldterületi mutató 40%-on áll, ami országos szinten is kiemelkedő, amit nem kissé árnyal, hogy sok helyen műfű van igazi helyett.
„A hatszáz lakásból több mint kétszázat már át is adtunk a vevőknek, ezeket már szinte mind be is lakták, van, aki már egy éve él itt” – mondta lapunknak Lekeny Márk, Lekeny György fia és a Cédrusliget Lakópark Kft. ügyvezetője arra reflektálva, miszerint az építkezések jelentős csúszásban vannak, így az átadások is késnek. Az épületkomplexum kinézetét firtató kritikákkal kapcsolatban azt is megjegyezte, hogy „ez egy igazán szubjektív dolog, teljesen egyetértek azzal, hogy szokatlan és nem illik Szeged arculatába ez a stílus. Az nem is volt célunk, hogy illeszkedjen a környezetbe, de úgy gondoljuk, hogy bármelyik világvárosban megállná a helyét a lakópark”.
A lakások mérete 55 és 400 négyzetméter között mozog, utóbbiak az épületek tetején lévő penthouse-ok. Az árak jelenleg 68 és 189 millió forint között állnak, ami nagyjából 1,1 millió forintot jelent négyzetméterenként. Az eddig eladott ingatlanok nagy része magánszemélyeknél talált otthonra, azonban Lekeny szerint a jövőben egyre több befektető fog majd tulajdont venni itt. „Az egyetemisták, fiatalok is egyre inkább érdeklődnek a Cédrus iránt, mivel a lakások modern kialakítása mellett van itt áruház, konditerem, étterem és a legtöbb egyetemi épület is 5–6 perc sétával megközelíthető.”
Az itteni élettel kapcsolatban azokat is kérdeztük, akik már legalább fél-egy éve a Cédrus Ligetet tekintik otthonuknak. „Aki az épületeket tervezte, az nagyon jól ismeri az emberi igényeket. Hatalmas ablakok, tágas terek, sok természetes fény. Egyetlen hibája van, hogy ne csak dicsérjük az egészet, bár hatalmasak az erkélyek, csak a fele a fedett, így beázik, bever az eső, de nagyjából ennyi” – mondta egy idősebb férfi, aki már egy éve beköltözött.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Az elmúlt években többször lehetett hallani arról, hogy az egyik épület alapja három métert süllyedt, s emiatt bizonyos üvegelemek össze is törtek, és egyszer tűz is keletkezett, mert egy szigetelőelem lángra kapott. Lekeny Márk lapunknak azt mondta, hogy „egy 45 milliárdos beruházásnál óhatatlanul előfordulnak hibák, előre nem tervezett események”. Ezzel magyarázta a tulajdonos azt is, hogy az építkezési munkálatok nem készültek el a 2019-es időpontra, itt a covid, majd a háború és a nyersanyaghiány hátráltatta a kivitelezést. „Így nézve, ha csodának nem is nevezném, de mindenképpen nagy dolog, hogy egy–másfél éves csúszással is, de elkészült a projekt.”
Többen úgy vélik, hogy a lakópark nem fog tudni beépülni a város közlekedési infrastruktúrájába, így az itt élőknek nehezebb lesz majd az ingázás, illetve a nagyjából 1100 férőhelyes, két kijárattal is rendelkező mélygarázs által okozott parkolási problémák miatt óriási forgalom lesz majd a környező utcákban. „Nem a Cédrus Liget, hanem a környezet problémája, hogy nincsenek parkolók, mélygarázsok és mindenki az utcán felejti az autóját” – fogalmazott Lekeny György még 2019-ben, kifejtve, hogy Szeged belvárosában egyébként is drága a parkolás, így valószínűleg a lakók a gyaloglást, a kerékpárt és a tömegközlekedést fogják inkább választani.
Sokan aggódnak amiatt is, hogy reggelente többszáz autó egyszerre fog majd útnak indulni a mélygarázsból, így komoly dugót, közlekedési káoszt okoznak majd az amúgy sem túl széles útszakaszon. Ezzel kapcsolatban Lekeny György többször is nyilatkozott, s az útfelújítások ígérete mellett azt is leszögezte, hogy számításaik szerint teljesen valószínűtlen, hogy az összes lakó egyszerre akarjon kihajtani a mélygarázsból, mivel nem mindenki ugyanabban az időben jár dolgozni.
A Bakay Nándor utcán időközben két trolibuszmegállót is áthelyeztek, hogy illeszkedjenek a lakóparkhoz. Lekeny Márk a közlekedés problematikájával kapcsolatban azt mondja, hogy a jelenlegi tulajdonosokat nem zavarja sem a lakások elhelyezkedése, sem az esetleges közlekedési nehézségek, de ha minden otthon megtelik – ami többezer embert és többszáz autót jelenthet –, akkor biztos benne, hogy az SZKT nyitott lesz majd mindenfajta konstruktív megoldásra, hogy orvosolják az esetlegesen felmerülő kapacitásgondokat.
Hivatalosan már elkészült, nem hivatalosan még mindig dolgoznak az utóbbi évek legnagyobb vidéki ingatlanberuházásán, a Cédrus Liget lakóparkon. A 2017 óta épülő projektet számos kritika érte a stílusa, a fekvése és az elhúzódó építési munkálatok, vagy a közlekedésre gyakorolt várható hatása miatt. A beruházók szerint az ide érkező brit közösségiiroda-szolgáltató világvárosi szintre fogja emelni Szegedet, és azt ígérték, hogy a közlekedéssel sem lesz gond. Akik már beköltöztek, szeretik új otthonukat, és csak az okoz némi kellemetlenséget, hogy néha bever az eső.
Szeged belvárosának szélén, egy félig ipari, félig lakóövezetben sétálva minden bizonnyal megakad a szemünk a futurisztikus külsejű Cédrus Liget lakópark épületkomplexumán, amely mintegy hat hektáron közel 600 modern, zöldenergiával működtetett lakást és irodát foglal magában, emellett pedig konditermet, szépségszalont, éttermet és kávézót is üzemeltet tulajdonosa az ingatlan részét képező védett, egykor lovardaként funkcionáló épületben. Sokan úgy vélik, ezzel a beruházással a jövő épül Szegeden, mások szerint építészetileg kilóg a város arculatából, de bírálják a fekvése és az otthonok ára miatt is. Van, aki a beruházás számlájára írja, hogy a városnak egy iparművészetileg értékes műemléket, az egykori kábelgyár héjas tetőszerkezetű betoncsarnokát kellett feláldoznia azért, hogy a lakópark megépülhessen.
A területen egykor a szegedi 3. honvéd huszárezred laktanyája működött, amelyet még a századfordulón alakítottak ki. Ezt követően 1959-ben itt alapították meg a Szegedi Kábelgyárat, amely 1974-re épült meg, de végül 1998-ban bezárták, és ingatlanát a Hansa-Kontakt Kft. használta, elsősorban raktárként, egészen 2009-ig. Hivatalosan 2008 körül dőlt el, hogy a hathektáros területen lakóparkot fog építeni a cég tulajdonosa, Lekeny György, aki egyben a CBA igazgatóságának is tagja, azonban az abban az évben kitört gazdasági világválság miatt végül nem tudtak hozzálátni a munkához. Lekenyt bár jobboldali vállalkozónak tartják, sajtóhírek szerint jó viszonyt ápol Botka László polgármesterrel is.
Végül a válság után szűk hét évvel, 2015-ben kezdték meg a bontási folyamatokat, amelyek két évig tartottak, majd ugyanígy 2017-ben kerültek nyilvánosságra a „galaktikus ufóparknak” becézett, a korábbi elképzeléshez képest teljesen áttervezett Cédrus Liget lakópark – szakmai és civil szemmel is meredeknek mondható – tervei.
A körülbelül 30 milliárd forintos költségvetésből megvalósuló beruházás során 30%-os rezsicsökkentéssel kalkulált a kivitelező, mivel a komplexumot geotermikus fűtési rendszerrel üzemeltetik, ahogy a szegedi közintézmények és lakótelepek nagy részét is: a reykjavík-i után Európában a második legnagyobb geotermikus rendszer kiépítése folyik már évek óta uniós és kormányzati támogatással a városban, amit a Hansa-Kontakt tulajdonosainak érdekeltségébe tartozó cég, a Geo Hőterm Kft. kivitelez. Ez utóbbi beruházás nem is jöhetett volna jobbkor, mint az orosz gázválság idején.
Egy fiatal házaspár azt emelte ki, hogy számukra nagyon fontos a zöld, természetes környezet, ami a Cédrus Ligetben szerintük megfelelően van kialakítva. „Nagyon szeretjük, élhető, jó konstrukció és jól tervezett. Amikor lakást kerestünk, mindenképpen megújuló energiaforrásból szerettünk volna bizonyos rezsiköltségeket megoldani.” A zöldenergia mellett a lakópark fekvését és rendezettségét is pozitívumként értékelték, örülnek a park konditermének és az áruház éttermének is. „Amikor tehetjük, ebben az áruházban ejtjük meg a mindennapi vásárlást, és általában itt szoktunk ebédelni is” – mondták. Zavaró tényezőként a folyamatban lévő mélygarázs építkezését hozták fel, ami nehezebbé teszi a parkolást, bár általában gyalog járnak.
Mint ahogy azt a Szegeder korábban is írta, az IWG nevű brit nagyvállalat Regus nevű alvállalata – amely irodák, közösségi terek bérbeadásával foglalkozik – korábban megállapodott a lakópark vezetőségével arról, hogy egy nagyjából 1400 négyzetméteres területen hibrid munkavégzésre alkalmas, rugalmas munkahelyeket fog itt kialakítani Regus Cédrus Liget Offices néven. Ezzel Budapest után Szeged lesz a második magyar város, ahová a nemzetközileg is elismert cég terjeszkedik, mindezt a Cédrus belvárosközeli fekvése miatt. A tervezésnél nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a mindennapi szükségletek, a bevásárlás, az egészségügyi ellátás és a munkahely is nagyjából 15 perc alatt elérhető közelségben legyen.
A lakópark vezetősége abban bízik, hogy az együttműködés tovább fogja növelni mind a létesítmény, mind pedig Szeged vonzerejét. Az irodák és kreatív terek kialakítását a jelenlegi tervek szerint az elkövetkező hetekben elkezdik, az ügyvezető úgy látja, hogy ez a beruházás óriási lehetőség Szeged számára, ezzel és a hasonló projektekkel akár világvárosi szintre is emelkedhet.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Nagy Sándor szegedi városfejlesztési alpolgármester szerencsésnek tartja, hogy a terület lakó funkciót kapott, és így a lakóterület nem a város szétterülésével, hanem a körtöltésen belül növekszik, ami a fenntartható közlekedési módok használata szempontjából is jó. „Azt, hogy egy fejlesztés forgalomnövekedéssel jár, a projekt kezdetén is lehetett tudni, és így lehetőség volt a beruházóval közlekedési fejlesztésekről megállapodni, amelyeket a beruházással párhuzamosan valósít meg.”
Ennek fényében a beruházás zárásáig a Bakay Nándor utcai trolimegállók után felújításra kerül az öt perc sétára található Kálvária téri villamosmegállóhoz vezető járda, a Rigó utca és a Boros József utca kereszteződésében körforgalom épül, és teljes felújításra kerülnek a beruházást határoló utcák a lakópark melletti szakaszai, melyekből van, ami már el is készült. Ezek mellett módosították a Bakay Nándor utca és a Nagykörút kereszteződésében a lámpaprogramot is, ami egy forgalmi hatástanulmányon alapul. Az alpolgármester megjegyezte, hogy az intézkedések költségei a beruházót terhelik.
A Cédrus Liget környéke az azt övező utcákig ugyan megújul majd, de az azon túli házak nem, így futurisztikus külsejével továbbra is kilóg majd környezetéből. Bár a belváros felőli részen egy nagy épület határolja, szinte minden más oldalon földszintes vagy egy-két emeletes, jóval kisebb házak sorakoznak, törve meg a látványt. A lakópark ugyan nem a telekhatáron kezdődik és nem nő rá az utcaképre, így is utópisztikus hatást kelt, és a környező pár ipari és kereskedelmi létesítmény szürkesége tovább élezi az ellentétet a foltos környezet és a letisztult Cédrus között.