Bár a Tiszán még nem épült meg, Szegednek tulajdonképpen van már vasúti hídja, amit mi alagútnak nevezünk a nagyállomás mellett, és ami a Fővám közt köti össze a Galamb utcával: ez a nagyobbik „kőlyuk”, de „kőluknak” is írják, és nem messze tőle van egy kisebb is. A helyszínen jelenleg útlezárás van, mivel az átjáró bejáratánál állványzat jelent meg a felette lévő vasúti épület miatt, így a vasúttársaságnál érdeklődtünk: milyen felújítást végeznek a területen?
A MÁV kérdésünkre elárulta, hogy saját költségből június 25. és augusztus 5. között felújítják a vágányokat és a kitérőket a nagyállomás területén, ami miatt vágányzár is van, és a vonatok kénytelenek Kiskundorozsmáig, illetve Rókusig járni. Eme felújítás érinti az átjárónál lévő vágányokat, így ennek során rendbe rakják a „kőluk” hídszerkezetét is a fölötte lévő épülettel és annak homlokzatával együtt.
Tehát felújítják ezt a különleges kis házikót,
ami a sokszor elherdált vasúti épülettárat elnézve nagyszerű hír.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
A szegedi nagyállomást 1854-ben adták át, ekkor gondolkodtak el egy vasúti Tisza-híd megépítésén is, mely végül a város nyomására a központhoz közel valósult meg. Az erre vezető töltéssel viszont Alsóvárost elzárták a Tiszától: ezt realizálva az akkori Közlekedési Minisztérium előírta többek között, hogy a Boszorkány-sziget mellett egy-egy kisebb hidat építsenek 1857-ben, ezek a „kis és nagy kőlyukak”.
A „nagy kőlyuk” egyébként nem vesztené el a funkcióját a jövőben sem; magával az aluljáróval is terveztek a majdani makói tram-trainnél, ezen keresztül csatlakozna be ugyanis egy feljáró a harmadik Tisza-híd majdani vasúti vágányához a szegedi villamosvonalról. Ez azonban egyelőre távoli jövő, hiszen most csak elővárosi vasúttal számolnak, ami nem tartalmazza a vágánykapcsolatot, de a vasúti rész megépültének ideje is erősen kérdéses.