A jóváhagyott környezetvédelmi engedélynek megfelelően nyáron megkezdődik a kijelölt helyeken a zajvédő falak építése és passzív akusztikai védelem kialakítása a MÁV közleménye szerint. A környezetvédelmi engedélynek és az akusztikai vizsgálatoknak megfelelőn három szakaszban, összesen 1408 méter zajvédő falat épít ki a vasúttársaság, illetve a kijelölt helyeken a passzív zajvédelmi intézkedéseket is elvégzik idén őszre.
Még tavaly márciusban lakossági fórumot tartottak a beruházás kapcsán, mivel az időközben megindul teherforgalom miatt a szentmihályiak zajvédő falakat kértek, valamint tájékoztatást akartak a helyzetről. Akkor azt mondta nekik a kivitelező, hogy mégsem lesz ilyen fal a kecskési szakaszon, mert az akadályozná a Czibula Antal utcai átkelőhelyen a pálya beláthatóságát. A lakosok szerint viszont léteznek olyan modern zajvédelmi rendszerek, amikkel megoldható, hogy az átjáró biztonságos legyen, ugyanakkor a zajt is tompítsa.
Pafféri Zoltán, a vasúttársaság vezérigazgatója 2022 nyarán szólalt meg az ügyben. Elmondta, „a MÁV a korábbi hatósági engedélyeket felülvizsgálatra visszaküldte a környezetvédelmi hatóságnak, és az eredeti rövidebb, 200 méteres zajvédő fal meghosszabbításának lehetőségéről várják a környezetvédelmi hatóság állásfoglalását”, majd egy újabb zajmérés után döntenek. Vagyis ígéretet kaptak arról a helyi lakosok, hogy felülvizsgálják kérésüket. Bár a teherforgalom megindulása előtt tervezték megépíteni, a felülvizsgálat miatt a zajvédő falakra végül idén őszig kell várni.
Az egyelőre nem tiszta, hogy végül meghosszabbítják-e azt Kecskésig, ahogy a lakosok kérték.
A MÁV közleményben azt írja továbbá, hogy csökkentett, 60 km/h sebességben korlátozták a tehervonatok maximális sebességét; nem csak az építési munkálatok idejére, hanem a teljes vonatforgalom újraindulását követően is, az elkerülő tranzitforgalom 2025. év végére tervezett visszatereléséig. Mint ígérik, a csökkentett sebesség miatt a vasúti forgalom zajterhelése nem fog növekedni az átadást követően sem, sőt a beruházás befejezésétől a vasúti pálya a nap 24 órájában nyitva lesz, így kevesebb tehervonat jár majd éjszaka.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Megjegyezték, a vasúti pálya átépítése, korszerűsítése már önmagában hozzájárul ahhoz, hogy a vasúti forgalomból eredő zajterhelés csökkenjen, hiszen új vágányokon, új síneken a vasúti forgalomból eredő zaj- és rezgéscsillapítás is megvalósul.
A Szeged-Rendező–Röszke országhatár vasútvonal átépítése ütemterv szerint halad, a teljes vonalon befejeződött a nagygépes munkavégzés, a vasúti pálya, a vágányok, a váltók és a szükséges építmények is elkészültek. A vasúti pályaépítés befejezés után elkezdődtek a párhuzamos és keresztező közműhálózati kiváltások és a felsővezetéki oszlopok telepítése tovább folytatódott.
Jelenleg is a nappali órákban – vonatmentes időszakban – végzik a vasútvonal hátralévő kivitelezési munkáit. Folyamatban vannak Röszke vasútállomás üzemi épületének teljeskörű felújítási munkái. Szentmihály új megállóhelyen és Röszke állomáson megkezdett akadálymentes magas peronok építése zajlik, a tervek jóváhagyása után az utasbeállók telepítése következik. A párhuzamos utak építési munkái is zajlanak.