Még tavaly év végén kezdődött meg a Szeged–Szabadka vasútvonal felújítása a magyar szakaszon is, amit az egyik Mészáros-érdekeltségű cég, a V-Híd Építő Zrt. csinál meg 45 milliárd forintból. Ennek kapcsán sok bizonytalanság volt, hogy mikor kezdik, milyen ütemezés mellett és mikor várható az átadása. Az időközben megindul teherforgalom miatt a szentmihályiak zajvédő falakat kértek, amelyek nem épültek meg mostanáig, de a MÁV megígérte, hogy ezt felülvizsgálják.
A beruházást csak tavaly november 23-án kezdték el papíron, ettől számítva 24 hónapja van a kivitelezőnek hivatalosan arra, hogy befejezze, ami tulajdonképpen 2023 őszét jelenti. A bizonytalanság oka talán a nem megfelelő tájékoztatás volt, hiszen sokáig nem volt egyértelmű, hogy a tehervonatoknak a Budapest–Belgrád vonalról való elterelését már nyáron meg akarják ejteni, hogy azt a vonalat elkezdhessék felújítani. A személyszállító vonatok csak jóval később indulnának.
A helybeli lakosok is csak idén tavasszal kezdték ezt a verziót megismerni. Márciusban eldőlt, hogy lakossági fórumot tartanak a beruházás kapcsán, így meghívták a MÁV és a kivitelező, a V-Híd képviselőit is. Ezen felül megalakult a Szeretlek Szentmihály nevű csoport, ahol elmondták, hogy nem magát a fejlesztést ellenzik, hanem tisztességes tájékoztatást, valamint megfelelő zaj- és rezgésvédelmet akarnak.
Ezután többször fordultak aggodalommal Mihálik Edvinhez, Szeged Zöld város programjáért felelős tanácsnokához a közösségi oldalán megosztott poszt szerint, mivel a kivitelező elmondása alapján a kecskési szakaszon mégsem lesz zajvédő fal, mert az akadályozná a Czibula Antal utcai átkelőhelyen a pálya beláthatóságát. Léteznek már olyan modern zajvédelmi rendszerek, amik alacsonyan, a vágány mentén, a kerekek magassábán helyezkednek el, illetve a sínpályába építhetőek, így megoldható, hogy az átjáró biztonságos legyen, ugyanakkor a zajt is tompítsa.
Ezt akarták felszereltetni a lakók is, de végül nem került rá sor. Azonban Pafféri Zoltán, a vasúttársaság vezérigazgatója azt mondta a Szeged Televíziónak, hogy „a MÁV a korábbi hatósági engedélyeket felülvizsgálatra visszaküldte a környezetvédelmi hatóságnak, és az eredeti rövidebb, 200 méteres zajvédő fal meghosszabbításának lehetőségéről várják a környezetvédelmi hatóság állásfoglalását, jöhet az újabb zajmérés következik, majd elkészítik a zajmérési jegyzőkönyvet, ez alapján alakítják ki a végleges állapotot”.
Pafféri azt is mondta, a fal építésének ideje attól függ, hogy a hatóság mikor adja ki az állásfoglalását, amint ez megtörténik, „rendkívüli gyorsasággal” építik a zajvédő falat. Az érintett szakaszon este 6 és reggel 8 óra között egyelőre tíz tehervonat halad majd át, ez a korábbinál sokkal nagyobb zajterhelést jelent, mivel 2015 óta szünetel a vasúti forgalom erre, ráadásul korábban sem volt jelentős forgalom. Mihálik Edvin a Szeged Televíziónak úgy nyilatkozott, hogy hamarosan elkezdődhet a zajszintmérés, amiről Pafféri Zoltán beszélt.
„Abban bízom, hogy figyelembe veszik a lakosság kéréseit, és minden olyan ponton épül fal, ahol szeretnék az ott élők. Most mi is a lakosság türelmét kérjük, addig, amíg nem történik meg a mérés. Mindenképp küzdeni fogok azért, hogy megépüljön a zajvédő fal” – tette hozzá a szegedi Zöld város programért felelős tanácsnok a Szeged Televíziónak. Szeged és Röszke között 30 éve nem haladtak át áruforgalom a vasúton. A MÁV türelmet kért a környék lakosaitól a beruházás okozta nehézségek miatt, és arra is felhívta a közlekedők figyelmét, ne rutinból vezessenek.
Fotó: Bálint András / Szegeder