A kerékpárosklub szerint a város a zöldterületekre épít parkolókat, miközben az ellenkezőjét kommunikálja

A Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezete arról osztott meg képeket közössségi oldalán, hogy míg szerintük a szegedi önkormányzat – és itt Botka László egyik Szeged TV-s szereplését hozzák fel példának – arról beszél, hogy nem a zöldterületek helyett építik ki a lakótelepi parkolókat, eközben ők azt tapasztalják, hogy mégis a zöldterület csökkent a parkolók miatt. Sokszor nem is annyi, amennyit kommunikálnak, hiszen egyes helyeken eleve voltak leállóhelyek például a járda mentén, most pedig azok helyére lett telepítve parkoló:

  • A Hüvelyk utcánál a 2018-ban zöldterületi rehabilitáció címen hoztak létre a barakk helyén parkolót, de egy duplaakkora parkolót köveztek le a mellette lévő zöldterületen is, így közel 60 autónak teremtve helyet.
  • Az Építő utcán 2019-ben 30 parkolót létesítettek a fű helyén.
  • Makkosházon (Lomnici utca) szintén 2019-ben 90 parkolót építettek 76 millió forintból.
  • Az Olajos utcában is terveznek parkolókat építeni kivágott fák helyére, azt ígérve a lakóknak, hogy azokat valahol majd pótolják.

A kerékpárosklub szerint ez azért nem járható út, mert – mint a folyamatos sávbővítéseknél is – ez csak vonzza az autókat, miközben soha nem lesz elegendő hely nekik, mindig fel fog merülni újabb igény: 60 parkolóval is mindössze 2 lépcsőháznyi lakáshoz tartozó autó fér el. Azt viszont nem taglalták, hogy a lakótelepen élők hány százaléka rendelkezik gépjárművel. Szerintük a lakosok be vannak csapva ezekkel a fejlesztésekkel: Nekik azt mondták, hogy lehet fejleszteni az autózást, pedig a tömeges autózás fejlesztése nem fönntartható.

A kerékpárosklub azt veti fel, hogy eközben a lakótelepi biciklis parkolást az elmúlt években egyáltalán nem fejlesztették, és kilátásban sincs semmi elképzelés szerintük, pedig abból a pénzből, amiből a parkolókat építették, csodát lehetett volna tenni. Miközben az egyik helyen védenék a zöldterületet, a másik helyen meg elpusztítják, egyszerre oltják a tüzet, és közben az olajat is öntik rá.

Az SZTE TTIK Éghajlattani és Tájföldrajzi Tanszékének adjunktusa nyilatkozott arról a Délmagyarországnak, hogy mégis mit lehetne tenni annak érdekében, hogy ne kerüljön akkora konfliktusba a parkolás és a zöldfelület. Gulyás Ágnes a lapnak elmondta, amennyiben nem elkerülhető a burkolat alkalmazása, ott a vízáteresztőket kell előnyben részesíteni: a beszivárogtatott víz segít életben tartani a zöldfelületet, ám itt fontos, hogy megfelelő alapépítményre kerüljenek.

Hamarosan Szegeden is lehet klímatudatos parkoló,

pályázatot nyújtottak be ennek kapcsán. A szakember szerint az árnyékolásra is nagy hangsúlyt kell fektetni, például napelemekkel a parkolók felett, így a zöld energia termelése is megoldott. Magyarországon még általánosabb a fával való árnyékolás, ám elengedhetetlen a jó fajtaválasztás, ami egyrészt megfelelő árnyékot biztosít és emellett eléggé várostűrő ahhoz, hogy hosszú távon életben tudjon maradni. A lapostetők jó lehetőséget kínálnak zöldtető kialakításra, de a zöldfalak is kedvezően befolyásolják a mikroklímát.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder