Felháborodott a kerékpárosklub a Móra park gyalogos övezetté válása miatt

“Nem gondoltuk volna, hogy napjainkban ilyen még bekövetkezhet Szegeden. Megtiltják a biciklizést a Belváros szívében, gyalogos övezetnek jelölik ki a Móra Ferenc Múzeum környékén lévő utakat” – írja a CM365 – Magyar Kerékpárosklub Szeged a közösségi oldalán.

Mint azt még augusztus elején írtuk, a Móra Ferenc Múzeum előtt egy fiú a bringájával egyenesen átszáguldott a vízijátékokon, de útvonalát keresztezte a lány, így egymásba szaladtak. Az esetről videófelvétel is készült, amelyet a gyerek szülei posztoltak ki.

A Városüzemeltetési, Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság augusztus 25-i ülésén egy előterjeztési dokumentum tanúsága szerint a ritkított menetrend mellett azt is tárgyalták, hogy a Móra park 14 pontjára „gyalogos zóna" típusú forgalmi jelzőtáblákat rakjanak ki, ezzel egyértelműen jelölve, hogy mi a közlekedési szabály.

A CM365, vagyis a Magyar Kerékpárosklub szegedi részlege közösségi oldalukon posztolt az ügyről. Mint írták, önmagában a gyalogos övezet még nem annyira furcsa, az indokai azonban egészen döbbenetesek. Valótlan, rosszindulatú, és a közlekedéstől független ürügyekkel módosítják a forgalmi rendet a környezetbarát, szabályos bringás közlekedés kárára” – írják, majd megemlítik ezeket:

  • Egyre több a szabálytalan biciklis ezt szerintük semmi nem támasztja alá.
  • Eddig is tilos volt itt biciklizni ez szerintük nem igaz, fotókkal is bizonygatják.
  • Kerékpáros gyermekbaleset történt – erről azt mondták, az nem közlekedési baleset volt, hanem egy szökőkútban játszottak, vagyis mintha játszótéren koppant volna össze két gyerek játék közben”.

Eddig a parkban szabályosan gurulhattak el az emberek a múzeumhoz, a híd alatti Bárkához, a Tiszához, a halászcsárdához, vagy éppen gyerekekkel a játszótérre, kikerülve a hídfő nyüzsgését. Jellemzően célforgalmat jelent ez, nem túl nagy tempóval, amihez a hely is rendelkezésre állt – magyarázták, megemlítve, hogy egyébként a múzeum is végez olykor szállításokat a főbejárat felé, méghozzá teherautóval.

Ezen szakmaiatlan, és már-már nettó kicseszésnek tekinthető húzás miatt

ezt többé nem, vagy csak szabálytalanul tehetik meg a szegediek – említették. Azzal indokolják ezt, hogy a több 100200 méter összeadódva elég sok gyalog, és akkor minek vigyünk magunkkal biciklit, ha sétálni kell? Sokmillió forintot elköltöttek, hogy jobban használható legyen a Belváros, erre jön egy ilyen célzottan bicikli-ellenes döntés, és lépünk egyet visszafelé” – teszik hozzá a posztban.

Elmondták, a Városüzemeltetési Iroda, akik ezt kitalálták, érdekes módon más esetekben évek óta nem látnak szükségesnek semmilyen beavatkozást a forgalmi rendbe, például:

  • A rakparton, ahol lassan havonta rommá zúznak egy autót, beleszállnak a Tiszába, vagy szétrombolják az árvízi emlékművet a gyermekklinikánál, milliós kárt okoznak a városnak.
  • A Zrínyi utcában, ahol a parkolók kb. hetente megakasztják a villamosforgalmat, és a tram-traint, több száz tömegközlekedő napját elrontva, és olykor anyagi kárt, vagy utas sérülését okozva.
  • A Toldy és Eötvös utcában, ahol a gyalogos-kerékpáros övezetben folyamatosan átjárnak és parkolnak autókkal, veszélyeztetve az övezetben sétálókat, biciklizőket, és az Árpád téren játszó gyerekeket.
  • A Somogyi utcán, ahol hétvégente simán átjárnak autóval a tiltás ellenére, és ahol nemrégiben egy állatkodó autós becsapódott a járdára, kitörve egy fát, és majdnem megölve két embert.  

Úgy látszik, csak a biciklisek korlátozásánál, vagy kitiltásánál ennyire aktívak, ami fölveti a kérdést, amikor nem uniós pályázatokról van szó, akkor vajon mennyire kerékpárosbarát, és »zöld« a légkör valójában Szegeden?” – tették fel a kérdést költőien. A poszthoz képeket is csatoltak mindezekről, amit ide kattintva lehet megtekinteni.

Végezetül szomorúságuknak adnak hangot azért, mert a bringázásnak ilyen ellenzői vannak döntési helyzetben, és miközben Szeged büszke rá, hogy milyen sokan, milyen jó körülmények között biciklizhetnek, ilyen gagyi, mucsai akciók miatt kell szégyenkeznie.

Fotó: Bálint András / Szegeder