Az elmúlt években nagy átalakulás ment végbe a szegedi vendéglátásban, és a pandémia ellenére is egymás után jelennek meg a nívós szolgáltatást nyújtó újhullámos éttermek, bisztrók, teraszok, fagyizók. A Four Creation reklámügynökség által 1000 fő megkérdezésével végrehajtott Best of Szeged kutatás arra kereste a választ, hogy melyek voltak az idei nyár legkedveltebb vendéglátóhelyei Szegeden.
Az eredmények egy generációs törésvonalat tükröznek, ami alapján továbbra is a hagyományos, konvencionális helyek a legnépszerűbbek, kivéve a fiatal felnőttek körében, ahol az újhullám hódít. A következő öt hely lett a felmérés szerint a szegediek abszolút kedvence öt különböző kategóriában:
A felmérés persze ennél összetettebb volt, így kiderült például az is, hogy korosztályonként és nemenként is külön megvizsgálva mik lettek a kedvenc szegedi helyek ugyanezen öt kategória szerint. Az adatfelvétel online kérdőíves megkérdezés segítségével történt augusztus 3-a és 18-a között kvótás mintavétellel, így az 1000 fős minta nemre és korra tükrözi a szegedi lakosok, mint alapsokaság, tulajdonságait.
A minél hitelesebb eredmény érdekében a kutatásban megvizsgált vendéglátóhelyek listája online kutatómunka, vendéglátósokkal való beszélgetések és személyes tapasztalatok segítségével lett összeállítva. Emellett a kitöltőknek lehetőségük volt „egyéb” opcióként listán kívüli helyeket is megadni.
Generációs törésvonalat azonosíthatunk a hamburger és a fagyi esetében is, mivel a 35 év felettiek körében az olyan, évtizedek óta meglévő konvencionális helyek a legnépszerűbbek, mint a Super Hamburger, az A Capella vagy a Palánk Cukrászda. Ezzel ellentétben a 35 év alatti fiatal felnőttek körében az újhullámos helyek, mint például a Cirmi, a Kapca, a Gabriella, illetve a Levendula Kézműves Fagylaltozó.
A férfiaknak, minél fiatalabbak, annál valószínűbb, hogy van kedvenc hamburgerük, és a kor előrehaladtával valószínűbb, hogy ez a Super Hamburger vagy a Big Burger. Ebből azt szűrhetjük le, hogy a fennállási idő önmagában komoly versenyelőnyt jelent a vendéglátásban, amit egy új hely nehezen tud felborítani.
Forrás: Four Creation
Forrás: Four Creation
A fagylaltozók esetében egyértelmű, hogy a nők nyitottabbak és gyakrabban rendelkeznek kedvenc fagyizóval. A REÖK, a Levendula és a Gabriella Fagylaltozó több korosztályban is az első három hely valamelyikét foglalják el, de a többség favoritjai a klasszikus fagyizók közül kerülnek ki.
Azonban a piacra berobbanó új márkára is találhatunk kitűnő példát: a Bárka a második nyári szezonja után a legnépszerűbb szegedi terasznak nevezhető. Őt követi szorosan a Maláta és a Hági, ami alapján láthatunk egy jól működő receptet, miszerint egy tradicionális, klasszikus hely újranyitása és újrapozícionálása az elmúlt évek leginkább működő stratégiájának tűnik.
A korosztályok között feltűnő különbség, hogy a fiatal felnőttek körében inkább a barátságosabb árfekvésű helyek a közkedveltek (Nyugi, DTK&Pub), miközben a hamburgerek esetében inkább a magasabb árfekvésű, újhullámosak. Az idősebb korosztályok esetében ez megfordul, és a magasabb árszínvonalú teraszokat preferálják (Bárka, Hági), a hamburger esetében pedig a retró ízeket.
Forrás: Four Creation
Forrás: Four Creation
Ha lángosra gondolunk, ritkán jut eszünkbe egy adott márkanév, azonban a szegedieknek mégis van egy ilyen márkájuk: Gyurica Lángosa. A Mars téri piacon található büfé ugyanis amellett, hogy minden korosztályban tarolt, összesítésben is a válaszok 21,7%-át kapta, míg a második helyen a Lángosgyár 7,9%-al követi.
A strandok esetében szoros versenyt láthatunk, és összességében a szegedi Napfényfürdő Aquapolis a legnépszerűbb, de néhány korcsoportban megelőzi őt a Szent Erzsébet Mórahalmi Gyógyfürdő és az algyői Borbála Fürdő. A kutatás részletes eredményei és az infografikák ezen a linken érhető el.