Magyarósi Csaba: Igazán az egyetem után fedeztem fel, mennyire szuper ez a város, mindig mosolyogva jövök ide

Ismét Szegedre látogatott május 20-án az SZTE öregdiákja, Magyarósi Csaba, aki hazánk egyik legnézettebb YouTubereként videóival több tízezer embert ér el nap mint nap. Korábban az SZTE kommunikáció és média szakjának hallgatója volt, ma a YouTube csatornáján oszt meg tartalmakat, főleg utazás és tech témákban. A TIK-ben megrendezett SzeBIT konferencián készült vele interjú.

Arról már korábban írtunk, hogy a népszerű magyar vlogger Szegedre látogatott, majd itt videót is forgatott, leginkább a SzeBIT nevű technológiai konferenciáról. Magyarósi Csabával most az SZTE lapja készített interjút. „Bár én egyetemre egy budapesti kihelyezett tagozatra jártam, Szegedet egészen fiatalon megszerettem már – ide kötődik az első szerelem is például. De úgy igazán az egyetem után fedeztem fel, hogy mennyire szuper ez a város. Mindig mosolyogva jövök ide” – mondta.

A városban tett gyakori látogatásairól úgy nyilatkozott, hogy egyrészt a szakmáját adta a szegedi egyetem: itt tanult újságírást, mely során nagyon súlyos szakmai, morális alapokat kaptak arról, hogy hogyan kell újságot írni – például, hogy hogyan kell az igazsághoz hűen írni, etikus újságírónak lenni –, ami szerinte egyébként sajnos teljes egészében kiveszni látszik ebből a szakmából.

Másrészt mostani feleségét, Dórát is az egyetemen ismerte meg.

Magyarósi sokáig újságíróként dolgozott a régi Indexnél, majd a Discovery Channelnél, azután 2006-ban kezdettel tartalmat megosztani a YouTube-on. Utóbbiról azt mondta, hogy eleinte nem gondolt rá, mint fő platform. Csupán a Discoverynél forgatott, a TV-ből kimaradt jeleneteket posztolgatta, hogy a blogjába beágyazhassa innen. Egyszer csak azon kapta magát, hogy folyamatosan nő a feliratkozóinak száma, majd a YouTube-on már nagyobb lett az elérése, mint a blogján, így átváltott erre a platformra.

Szerinte az újságírós és TV-s múltja nem feltétlenül előny: mint mondta, a világ legsikeresebb YouTubereinek nagy része egyébként soha semmi hagyományos médiatapasztalattal nem rendelkezik. Viszont azok, akik kicsit minőségibb tartalmakat gyártanak, és a nézőközönségük nagy része nem a 12-13 éves korosztályból kerül ki, jellemzően bírni szoktak valamiféle szakmai múlttal. Szerinte sokat segíthet akár a témaválasztás tekintetében – felismerni a fontos, fajsúlyos helyzeteket, amikből valódi tartalom készülhet.

Elmesélt egy szegedi történetet is annak kapcsán, hogy nézőinek korbeli megoszlása igen változatos:

Egyszer Szegeden, amikor a fiammal voltunk, egy idős úr kezdett el nagyon csúnyán nézni rám. Azt hittem, azzal van gond, hogy a fiam hangoskodik – ez megesik vele, bár nagyon cukin csinálja – és már készültem arra, hogy majd megvédem, amikor odaállt elém, és azt mondta: »Te meg mit keresel itt? Most már értem, miért nem volt reggel adás, mert itt lazulsz a kisfiaddal!« Kiderült, hogy ő is nézője a csatornámnak. És ez tök jó egyébként.”

Fotó: Magyarósi Csaba / YouTube

A cégek és egyéb szervezetek megkereséseire, felkéréseire akkor szokott igent mondani, ha egyébként is felkeltenék az érdeklődését. „Ha megkeres egy cég, akkor megkérdezem magamtól: ha véletlenül találtam volna rá, felkeltette-e volna az érdeklődésem témaként? Láttam-e volna benne fantáziát csak úgy, magamtól? Ha a válasz igen, akkor elvállalom. Ha nem, akkor pedig nem” – fejtette ki.

A mostani egyetemistáknak, akik hasonló karrierben gondolkoznak, vagy akik csak szimplán motiváltak és tenni szeretnének, azt üzente Magyarósi, hogy tegyenek, hiszen ma már teljesen mások a lehetőségek. Amikor én annak idején az egyetemre jártam, és bármilyen tartalmat szerettem volna létrehozni, ahhoz szükség volt valamilyen felületre, ahová csatlakozhatok – oda kellett csapódni egy újsághoz, rádióhoz, vagy valami ilyesmihez. Ha egy kezdeményezést akartam elindítani, az sem nagyon ment egyedül, mert nem voltak meg hozzá a szükséges platformok” – mondta a YouTuber.

Szerinte bár az internet elmúlt 20 éve sok hülyeséget és problémákat hozott, ha valaki szeretne jót tenni, fejlődni, vagy előrelépni, ahhoz minden lehetőség biztosított, hogy belevágjon. A jó ötletekkel pont a negatív dolgokat kell ellensúlyozni szerinte. A teljes interjút ide kattintva lehet olvasni. A múltkori, Szegeden készült videóját alább lehet megnézni: