Itt a térkép, ami mutatja, 5 óra alatt meddig jutunk Szegedtől vasúton

Egy érdekes interaktív térképet készítettek az európai vasúthálózatról. Az egyes városok vasútállomásaira irányítva a kurzort ugyanis egy olyan izokrón térkép jelenik meg, amely azt mutatja meg, hogy 5 óra alatt az adott állomástól meddig tudnánk eljutni vonattal, méghozzá óránkénti bontásban: a sötétvörös terület az 1 órán belül, a leghalványabb terület pedig az 5 órán belül elérhető állomásokat mutatja meg.

További feltételként szerepel a térkép megrajzolásánál, hogy egységesen 20 perces átszállási időt vett figyelembe, függetlenül a tényleges menetrendtől, míg az egyes állomások közötti átjárás valamivel a normál sétálási tempó felett van. Ezért aztán az oldal meg is jegyzi, hogy nem tényleges utazási időt, vagy valós kapcsolatot mutat, csak egy optimális esetet láthatunk. Röviden:

mi lenne, ha minden összejönne késés nélkül és minden esetben 20 perc múlva jönne a csatlakozás.

A térkép közvetlen forrása az a Direkt Bahn Guru nevű oldal, amely önmagában is megér egy misét és ajánlott böngészni ezt is. Ugyanis ezen a német állami vasúttársaság (Deutsche Bahn) adatbázisa alapján nézhetjük meg azt, hogy egy adott város vasútállomására keresve hova juthatunk el közvetlen vonattal, valamint ez mennyi időnkbe telik, függetlenül attól, hogy 5 óra alatt van-e.

Forrás: Chronotrains.com

Visszatérve az eredeti, izokrón térképünkre, nagyjából hasonló összefüggéseket találhatunk. Ami feltűnő, hogy míg Romániában nagyon rosszak a határmenti kapcsolatok Arad és Temesvár kivételével, Szegedről Magyarország nagy részébe azért el lehetne jutni optimális esetben, bár például Pécs már kiesik az 5 órás körből. Mivel városunkból szinte csak Budapestre van gyors eljutási lehetőség, eléggé főváros-centrikus az ábrázolás.

Ha feltesszük, hogy felújítják a Kiskunfélegyháza–Szeged szakaszt 160 kilométeres óránkénti sebességre és mondjuk lenne erre alkalmas vonatszerelvény Szegedről, akkor a 2 óra 22 perces hivatalos menetidő 2 órára csökkenne Budapestig, így bőven el tudnánk jutni Bécsig is (az osztrák fővárostól Szatymazig ér el a térkép) 5 óra alatt, mindezt átszállással. Viszont egy közvetlen kapcsolat méginkább javítaná az eljutási időt.

Ami talán egyértelmű, hogy Nyugat-Európában teljesen más a helyzet vasúti téren. A nagysebességű vasúti hálózat miatt sokszor csak pontokként szerepelnek egyes helyek, például Párizsból Frankfurtból vagy Milánóból nézve, annyival gyorsabbak ezek a kapcsolatok. Például Frankfurtból szinte teljes Németország, Belgium és Hollandia elérhető lenne, de Franciaországban már vannak izolált pöttyök, ahova csak a ritkábban megálló, nagysebességű vonat jut el.

Aki esetleg pusztán csak a világ vasúthálózatát szeretné böngészni mindenféle eljutási idők nélkül, annak az OpenRailwayMap nevű oldal ajánlott. A nevéhez hűen köze van az OpenStreetMap nyílt forráskódú térképhez, innen veszi az adatázist. Azonban annyiban különb, hogy itt szinte minden kötöttpályás kapcsolat megtalálható a villamostól kezdve a metrón át a fogaskerekűekig is.

De nemcsak a jelen, hanem a jövő (tervezett, vagy épülés alatt álló projektek) és a múlt is rajta van: virtuálisan akár az egykori Szeged–Pusztamérges keskeny nyomtávú kisvasút nyomvonalát is bejárhatjuk, vagy az egykori szegedi vasúti Tisza-híd régi nyomvonala is látszik.