Átadták az Oskola utcát, forralt bort szürcsölve kérdeztük a felújításról a tervezőket

Hivatalosan is átadták vasárnap a kerékpáros és autós forgalom számára már szombat délután megnyitott, a tervezettnél korábban elkészült Oskola utcát. A SaSMob által szervezett eseményen forralt bort szürcsölve kérdeztük a felújításról a tervezőket.

Reggel természetesen az alkalomhoz illő módon bringával mentem, a ködös, nyirkos idő miatt kesztyűvel felvértezve, elvégre november van. Mire a Somogyi-könyvtár elé bebringáztam magamat, már Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester beszélt a beruházás részleteiről, a változásokról és a tudnivalókról, a munka további fázisairól, amelyek a Stefánia környékén egészen jövő nyárig tartanak majd. Erre nem térnénk ki részletesen, mivel van egy honlap is a munkálatok jelenlegi állásáról és az ütemtervekről, az Oskola utcára vonatkozóan pedig bővebben korábbi cikkünkben írtunk, sok képpel illusztrálva:

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Szombaton adják át az Oskola utcát az autósok és kerékpárosok részére

Alapvető, a kerékpárosokat és a közösségi közlekedést segítő átalakításokat végzett el a kivitelező a megújuló Oskola utcában, a Belvárosi híd lábánál lévő csomópontban és a Stefánián. November 20-án, szombat délutántól az eredeti terveknél korábban visszakapják az autósok és a kerékpárosok az Oskola utcát.

A beszéd után rögtön elkaptam Nagy Sándort pár kérdésre. Majdnem úgy kezdtük, hogy véletlenül a bringás felfestésen ejtettük meg a kérdezősködést, de aztán arrébb álltunk. Viszont rögtön az első kérdés pont erre vonatkozott: a köyvtár előtt miért vezetik vissza egy oldalra a bringasávokat, miért nem megy tovább két oldalt (kicsit slendriánnak tűnik az a rész)? Nagy elmondta, ez azért van, mert nincs gépjárműforgalom, így nincs értelme kétoldali sávnak, kevesebb a konfliktus a gyalogosokkal.

Ezután rögtön belekérdeztem, hogy az Oskola utcán milyen széles a kerékpársáv, mivel elég nagy felületet elfoglal két oldalt. Ezzel eléggé megfogtam az alpolgármestert, így végül egy tervező kolléga is csatlakozott, aki elmondta, hogy 2 méter irányonként, miközben a szabvány 1 métert ír elő, plusz 25 centi biztonsági sáv. Ennek oka az, hogy kényelmesen lehessen előzni, elférjenek a bringások csúcsidőben is, amikor nagy a forgalom.

Az autósoknak az Égő Arany háznál van egy érdekes, bukkanós keresztezése a Stefánia felé haladó bringásokkal, azonban utána rögtön lefordulhatnak balra a Victor Hugo utcába, ha nem a híd fele tartanak. Itt egy újabb konfliktus keletkezik, hiszen az egyszer már keresztezett új bringautat újból át kell vágniuk. Erre a tervező elmondta, hogy mivel nyitott kerékpársáv van, a balra kanyarodó autók mehetnek azon is, így nem kell ismételten átkelni rajta.

A bringasávok az Oskola utcán azért csak felfestés formájában vannak jelen, nem pedig egy fizikailag is elválasztott rész, mert hosszabb távra terveztek. Nagy Sándor elmondta, ha majd megépül a harmadik híd, akkor teljesen autómentesíthetik az utcát, így nem kell különösebb beavatkozás egy sétálóutcává alakításhoz. Továbbá időnként a gyalogosok is szinte korzóként használhatják az egész utcát, így egy egybefüggőbb felületet kaptunk. Az sem indok, hogy a Vásárhelyi Pál útihoz hasonló, félig kiemelt megoldás legyen, hiszen közel sincs akkora gépjárműforgalom.

Az látható, hogy a Somogyi utca egy kis szakasza még mindig nincs összekötve felújítás terén az Oskola utcával, hanem a régi, kissé megviselt állapotában díszeleg. Ennek oka az volt, hogy egy másik projekthez tartozik, mint városrehabilitáció, nem pedig a zöld városhoz kapcsolódó bringásbarát, forgalomcsillapító beruházás, ebből a keretből így nem tudták megoldani.

Ezután nem vettünk részt a bringás bejáráson, inkább beültünk a sarki kávézóba kicsit felébreszteni és felmelegíteni magunkat a fotós kollégával. Aztán persze a részt vevőkkel egy forralt bor is lecsusszant, az épülő Dóm téri karácsonyi vásárral a háttérben.