A Szegeder is megírta, hogy Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium beruházási programjából szinte teljesen hiányoztak a részletes vasútfejlesztési projektek. A Magyar Közlönyben megjelent dokumentum leginkább a közúti fejlesztéseket részletezte. Ám most „előkerült” egy korábban nem publikált lista, amely több mint 10 800 milliárd forint értékben tartalmaz vasúti fejlesztéseket, vette észre a Telex.
„Egy technikai hiba történt akkor, amikor a kormányhatározatok megjelentek a beruházási programmal, a kormányzati bürokrácia lerövidítette ennek a tartalmát” – ezt a Telex kérdésére válaszolta az Építési és Közlekedési Minisztérium a hiányzó vasúti fejlesztési programról. Lázár János a parlamenti gazdasági bizottság előtt azt állította, hogy a fejlesztési célok és az összegek világosan láthatók, azonban a hiányos közzététel szakmai szempontból is kérdéseket vet fel.
A listát Tordai Bence független országgyűlési képviselő kérte ki az Építési és Közlekedési Minisztériumtól Lázár János gazdasági bizottsági meghallgatása után, amikor miniszter először említette a létezését. Emellett „Szükséges járműállomány” címmel egy másik listát is küldtek. Az előkerült lista elemeiről egyébként nagyobbrészt már érvényes kormányhatározat van.Tordai szerint a következő másfél évben a listán szereplő beruházások nagy része valószínűleg nem fog elkezdődni, ugyanakkor pozitívumnak tartja, hogy legalább a HÉV-járműbeszerzés megjelent.
A dokumentumban felsoroltak óriási öszegű beruházásokat is, mint például a V0 teherforgalmi vasútvonal (3302 milliárd forint) – a fővárost elkerülő déli vasútvonal, a Budapest–Varsó nagy sebességű vasút magyar szakasza (2280 milliárd forint) és a Kolozsvár felé irányuló nagy sebességű vasút (1482 milliárd forint).
A fenti tételek közül van olyan, ami összege nagyobb, mint amennyi pénzt a meglévő vasúthálózat fejlesztésére fordítana a kormány. A 2713 milliárd forintból többek között a Kiskunfélegyháza–Szeged, a Debrecen–Mátészalka, és a Győr–Sopron vasútvonalakat korszerűsítenék. A budapesti fejlesztések közül jelentős szerepet kap például a Déli körvasút III. és IV. ütemének, valamint a gödöllői HÉV és az M2-es metró összekötésének előkészítése.
Vitézy Dávid, korábbi közlekedéspolitikai államtitkár szerint a lista részben régóta ismert tervezeteket tartalmaz, amelyek az EU által finanszírozható IKOP Plusz programban is szerepelnek, de a források Magyarország uniós támogatásokhoz való hozzáférésének korlátozása miatt jelenleg elérhetetlenek. Vitézy továbbá megkérdőjelezte a minisztérium állítását, miszerint egy „véletlen hiba” következtében maradtak ki a vasúti projektek, míg az autópálya-fejlesztések sértetlenül kerültek a Közlönybe.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder