Pintér Sándor minisztériuma elmagyarázta, miért korlátoznák a pedagógusok mobilhasználatát

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) tiltakozik Pintér Sándor legújabb rendelettervezete ellen, mely alapján köteleznék a pedagógusokat, hogy ősztől távoktatáson „újítsák” meg ismereteiket, majd vizsgázzanak a Nemzeti alaptantervből, írta meg a Népszava. A belügyminiszter egyúttal korlátozná a pedagógusok mobiltelefon-használatát is.

A PDSZ szerint a tervezet alapján a pedagógusok terhei tovább növekednének, a képzésre fordított időt a gyerekekkel való foglalkozásokra szánt időkeretből vennék el, így csökkenhetne a foglalkozások minősége. A képzés összekapcsolása a teljesítményértékelési rendszerrel, annak eredményeit még irrelevánsabbá tenné. Továbbra is olyan valódi oktatási reformokat sürgetnek, amelyek keretén belül a pedagógus-továbbképzési rendszer ténylegesen a 21. századi igényeket szolgálja ki.

A Nemzeti alaptantervről szóló vizsga sikeres teljesítéshez egyébként a pedagógusoknak húsz kérdésből tizenötre kell helyesen válaszolniuk. Ha az első számonkérés sikertelen, azt még két alkalommal lehet megismételni. A képzés teljesítését és eredményét a pedagógusok új, ugyancsak szeptembertől induló, ám sokat bírált teljesítményértékelése során is figyelembe fogják venni.

A Belügyminisztérium a szakmaverzum.hu-nak árulta el, hogy mindez szerintük azért szükséges, mert „a továbbképzés jelenlegi rendszerében minden továbbképzés választható, így egyes pedagógusok a végzettségük frissessége, mások életkoruk miatt mentesülnek a továbbképzések generális kötelezettsége alól, számos pedagógus pedig az elmúlt hét évben már teljesítette a számára előírt 120 órányi továbbképzést. A jelenlegi szabályozási környezetben pedig csak így érhető el egy átfogó, minden pedagógust érintő képzés”.

„A pedagógusok mobiltelefon-használatára vonatkozó egységes szabályozás kialakítása az elmúlt évek tapasztalatai alapján vált indokolttá, annak érdekében, hogy a pedagógus ne használja az eszközt nevelési-oktatási feladatai ellátása alatt nem nevelési-oktatási célra, például dolgozatírás, vagy udvari felügyelet alatti üzenetváltásra” – magyarázták a portálnak a pedagógusok telefonhasználatára vonatkozó részt. Vagyis a Belügyminisztérium szerint csak a mobiltelefonok magáncélú használata kerülne korlátozásra, kérdés, hogy mindezt ki és miként ellenőrzi majd.

A napokban a diákokat érintő okoseszköz-használatról már lezajlott egy társadalmi egyeztetés. A PDSZ szerint viszont a keddi csak „álegyeztetés” volt, ahol „nem történt meg az aggályok, racionális és jogos ellenvetések nemhogy szakmai, de semmilyen mérlegelése sem”. A Telexnek arról beszéltek, hogy a helyettes államtitkár és több jelenlévő szervezet saját személyes tapasztalatából indul ki, ahelyett, hogy kutatási eredményekre vagy a tanárok tapasztalataira támaszkodnának.

A PDSZ szerint a rendeletra vonatkozó felvetéseikre a Nemzeti Pedadógus Kar (NPK) képviselője és a helyettes államtitkár többször abszurd megoldási javaslatokat hozott fel ilyen volt az is, hogy

az intézmények tárolják bőröndben az okoseszközöket.

A PDSZ úgy fogalmazott a lapnak, a többi szervezet általános hozzáállása az volt, hogy „el kell indulni ezen az úton”, ha közben probléma merül fel, a kormány majd útközben megoldja. „A puding próbája az evés” – hangzott el az NPK részéről. 

A PDSZ viszont azon az állásponton van, hogy a mobilok kitiltásánál sokkal jobb eszközök léteznek arra, hogy tudatos felhasználóvá neveljék a diákokat és ellenállóvá tegyék őket az online bántalmazással szemben. Emellett úgy vélik, elég a jelenlegi szabályozás, hiszen minden iskola a saját házirendjében dönthet a telefonok használatáról.

Fotó: Bálint András / Szegeder