Tizenöt dízelmozdonyt bérelne a svédektől a MÁV

Jelentősen nőtt a vasúti utazást választók száma a tarifareformmal a MÁV szerint, ami nagyobb járműhiányhoz vezetett. Ennek enyhítése érdekében a vasúttársaság folyamatosan dolgozik – rövid távú, átmeneti megoldásként – a tartósan bérelhető használt járművek üzembe állításán is, írják közleményben.

A tavaly ősz óta a francia Akiemtől bérelt Siemens Eurosprinter villamosmozdonyok beszerzéséhez hasonlóan további használt járművel bővülhet a MÁV-Start és MÁV Rail Tours flottája. A vasúttársaság a német Henschel által gyártott 15 jó állapotú, megbízható dízelmozdony bérbevételét tervezi, ezúttal egy svéd lízingcégtől.

Az első két mozdony június második felében érkezik Magyaraországra, megkapják az új arculatnak megfelelő külső fóliázást, továbbá ellátják – a biztonságos közlekedéshez szükséges – vonatbefolyásoló berendezéssel (EVM). A MÁV-Start számára további 13 mozdony áll rendelkezésre bérlés céljából. Augusztusban az első két mozdony az észak-balatoni vonalon jár majd, ahol a nagy utasforgalmú „Kék Hullám” vonatok és az Erzsébet táborok különvonatait továbbíthatják.

A további járművek ősztől folyamatosan érkezhetnek, várhatóan év végéig állhatnak forgalomba. A balatoni turisztikai szezon után a Nyugat-magyarországi nagy utasforgalmú vonatokban és a Budapest–Lajosmizse vonalon láthatjuk majd a vonatok élén. Bár Szeged felé nem jönnek, ez itt is jó hír, hiszen nem hivatalos információk szerint a nyári békéscsabai vágányzár alatt az itteni „Csörgő” mozdonyokat pont az észak-balatoni vonalra viszik majd a megnövekedett szezonális forgalom kiszolgálására. Az új mozdonyokkal viszont a szegedi vonalra is jut más.

A most bérelni kívánt Henschel TMe sorozatú dízelmozdonyokat korábban a dán állami vasúttársaság használta távolsági InterCity forgalomban, onnan került a Nordic ReFinance cég állományába. A svéd céggel a MÁV–Volán-csoport leányvállalata, a MÁV Rail Tours köt bérleti szerződést. A MÁV-Start a mozdonyokat a MÁV Rail Tours Kft.-vel meglévő hatályos együttműködési megállapodás keretében veszi igénybe.

A vontatójárművek rendkívül jó műszaki állapotban vannak a közlemény szerint. A megbízhatóságuk jóval meghaladja a jelenlegi állományét, mintegy 94%-os a rendelkezésre állási mutatójuk a tulajdonos kimutatása szerint. A korszerűnek mondható turbófeltöltésű dízelmotorjukat a General Motors gyártotta; a károsanyag-kibocsátásuk is kedvezőbb a régi, elavult mozdonyainkhoz képest. A mozdonyvezetők fülkéje ergonomikus és légkondicionált, valamint a mozdonyvezetők munkáját segítő visszapillantó kamerarendszerrel van felszerelve.

Forrás: MÁV-Start