A Szegeder olvasója számos képet küldött szerkesztőségünknek arról, hogy a tavaly október óta közlekedő, bérelt Taurus (magyarul bika) becenevű Siemens-mozdonyok közül az egyik – a 182 573-as pályaszámú – először járt Szegeden. Megtörtént tehát a mozdony szegedi debütálása is, amit még tavaly megjósoltunk, bár akkor még nem lehetett tudni, erre mikor kerül sor.
A magyar állami vasúttársaság a francia hátterű Akiemtől bérli ezeket a mozdonyokat, mivel igen rosszul álltak a nemzetközi forgalomban is bevethető járművekkel, és belátható időn belül új vásárlására sem volt lehetőség. A MÁV akkori közleménye szerint a tizenöt sokat futott, de kiváló műszaki állapotú, használt Siemens ES64 U2 V7 típusú kétáramrendszerű, nagyteljesítményű mozdony egységes európai (ETCS) vonatbefolyásoló berendezéssel is fel van szerelve.
Akkor elárulták, a belföldi InterCity és a Bécsbe közlekedő EuroCity viszonylatokban lehet a mozdonyokat fellelni. A bérelt mozdonyok egy részét az elöregedett, V43-es típusú, 120 km/h-ás maximális sebességű vontatójárművek kiváltására is használják, innen is gondoltuk azt a Szegedernél annak idején, hogy a szegedi Napfény InterCityk élén is felbukkannak majd a mozdonyok.
Fotó: Kertai András
És bár valóban jártak például Debrecen és Győr felé, Szegedre nem jöttek egészen mostanáig, mivel nem volt olyan mozdonyvezető, akinek vonal- és típusismerete is volt egyszerre rájuk. Olvasónk szerint viszont megkezdődött az első helyi vezérek típusismereti oktatása a 182-es sorozatú mozdonyra, így
elméletileg a nyártól már elképzelhető, hogy rendszeresen jöhetnek majd ezentúl Szegedre is.
Ez persze nem hivatalos információ, így nincs is kőbe vésve. A mozdonyok bérlése beválhatott a vasúttársaságnak, mivel mostani hír, hogy a MÁV-START a meglévő 15 járművön felül újabb 9 ugyanilyen Taurust vett tartós bérbe az Akiem lízingtársaságtól – a MÁV Rail Tours-on keresztül.
A mozdonyok egyébként belföldön 160 kilométerórás sebességgel közlekedhetnek, ahol a pálya engedi (maximális sebességük 230 km/h), de közlekedési engedéllyel rendelkeznek Magyarországon kívül Németországban, Ausztriában, Romániában, Horvátországban és Szerbiában is.
Frissítés: Egy másik olvasónk időközben jelezte, hogy nem azért nem jártak eddig Szeged felé az említett mozdonyok, mert helyben nincs megfelelő szakember, hiszen még a Ro-La korszakból számos szegedi mozdonyvezető rendelkezik típus- és vonalismerettel. Az ok leginkább az, hogy az amúgy is kevés működőképes vontatójármű elosztása a frekventált vonatokra és vonalakra bonyolult művelet.