„Aki tudja, csinálja. Aki nem tudja csinálni, riogat és huhog” – posztolta nemrég Lázár János közösségi oldalán a március elseje óta érvényes új tarifarendszer kapcsán. Az építési és közlekedési miniszter úgy véli, beindult a politikai kampány az új tarifarendszerrel szemben.
Lázár szerint „a közlekedési szakértőket maguk előtt toló politikai szereplők már nem is az utasokra hivatkozva kampányolnak ellene, hanem azt állítva, hogy az állam számára lesz veszteséges az új modell”. Miközben a miniszter posztjában azt állítja, a huhogók tévedtek, mert az új bérletek „mintegy 6 milliárd forinttal nagyobb bevételt fialtak. Nem veszteséget csináltak, hanem nyereséget”.
Ezt azzal indokolta a miniszter, hogy az olcsóbb díjtermékből többet vettek meg az emberek. „A huhogóknak most sem lesz igazuk” – nyomatékosította, majd at írta, az új tarifarendszer mögötti számítások valódi utazási szokásokon alapulnak, ezen felül az új tarifarendszer társadalmi haszna nagyobb, mint a gazdasági költsége.
Lázár posztjának apropója a G7-en hétfőn megjelent cikk, mely szerint a tarifareform törvénytervezete – ami ki sincs hirdetve, még csak tervezet – úgy számolt előzetesen, hogy a 900 ezer határon túli magyarnak ingyenessé tett közlekedési kedvezménynek semmilyen költségvetési hatása nem lesz. Ezen felül az ÉKM számításai szerint 2,3 millió ember ingyenessé vagy jelentősen olcsóbbá tett utazása
évi 1 milliárd forintjába kerül csupán a költségvetésnek.
„Lázár János minisztériuma látványosan fals számokat közölt a kormánnyal a tarifrareform kapcsán, az ígért 1 milliárdos többlet többszöröse lesz a költségvetés többletkiadása a jegykedvezmények kapcsán” – írja a cikk, melyben úgy számoltak, hogy 10–13 milliárd forint többletköltséget jelent majd a kormányzat számára évente a tarifareform.
A lap szerint a reformot elsiették, a törvénytervezetekben ellentmondások is találhatóak, és sok helyen onyolultabbak is lettek a szabályok. Például a 14–26 év közötti utasok számára, akik vagy diákigazolványra kaphatnak 90%-os kedvezményt, vagy anélkül 50%-ot, de csak a helyközi közlekedésre, a helyi közlekedésben rájuk nem vonatkoznak a változások.