Mészáros cégére mutogat a MÁV a szabadkai csúszás miatt

A nemzeti ünnep előtti, legfrissebb műszaki vizsgálati jelentés megállapította, hogy a biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt vált szükségessé a Szeged–országhatár közötti vasúti személyforgalom elindításának későbbre halasztása – közölte a MÁV szombaton. Szerintük a vizsgálati eredmények arra mutatnak rá, hogy a berendezések műszaki készültségi szintje alapján azok próbaüzeme nem volt megkezdhető, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges.

A MÁV biztosítóberendezést vizsgáló kollégái levonultak a munkaterületről, az eddigi vizsgálatok alapján összeállított hibalistákat pedig átadták a Mészáros Lőrinchez tartozó V-HÍD illetékesei részére. A próbaüzem megkezdésének lehetséges időpontja csak a hibalistában szereplő hiányosságok pótlása, a vállalkozóval történő egyeztetések és a további vizsgálatok függvényében határozható meg – áll a közleményben. Mindezek fényében

a személyforgalom megindulása várhatóan akár egy hónapos csúszást is szenvedhet az eredeti ütemezéshez képest.

Mint emlékezetes, a teherforgalom a munkálatok alatt sem szünetelt, igaz, kizárólag az éjszakai órákra korlátozódott. A műszaki vizsgálat alapján a szakemberek úgy döntöttek, hogy – az eddig használt technikai megoldások fenntartása mellett – a teherforgalom kiterjesztése október utolsó hetével a nappali időszakra is megtörténhet. A személyforgalom esetében ugyanakkor a meghirdetett menetrend, illetve az ütemezett határátlépések és határvizsgálatok biztosítása csak a berendezések megfelelő működésével lehetséges.

A szerb oldalon is halasztanak

Voltak pletykák arra vonatkozóan, hogy ha a szerdán kiderültek szerint Szeged és az országhatár között a MÁV nem tud vonatokat közlekedtetni hétfőtől, esetleg Szabadka és Horgos között azért megindulhat a személyforgalom. Hogy ennek utánajárjunk, megkérdeztük a szerb vasúttársaságot, a Srbija Vozt, mi a helyzet, esetleg a vonat elindul-e Szabadkától csak Horgosig, mivel a szerb oldalon minden feltétel adott az üzemeltetéshez. Lapunknak ugyan nem reagáltak, de a Szabad Magyar Szónak azt válaszolták a napokban, hogy a Szabadka és Szeged közötti járat egyelőre nem indul el. A Srbija Voz a járat indításának idejéről a sajtón keresztül fogja tájékoztatni a lakosságot.

Szijjártó Péter nemrég biztosra mondta, hogy október 23-án elindul a személyforgalom, az ugyanakkor gyanús volt, hogy öt nappal a start előtt hallgatott a MÁV, miközben a társvasút Srbija Voz hétfőn már bejelentette, hogy az első vonat a két város között hétfőn el fog indulni. A Szegeder információi szerint a csúszás hírét Szegeden kedden tudták meg, de ekkor is „óráról órára” változott, hogy mi lesz végül.

A Szabad Európa azt írta szerdán, hogy november közepén indulhat a forgalom, ezt a MÁV nem erősítette meg nekünk. De még ha a személyforgalom november közepén meg is indulna, akkor is sok más munkálat, mint például a zajvédő falak építése, és a felsővezeték kihúzása nincs még befejezve. Ez azt jelenti, hogy az utasoknak eleinte korszerű villamosmotorvonatok helyett dízelüzemű vonatokkal kell utazniuk a magyar oldalon, amelyet a szerb határon egy villanymozdonnyal cserélnek le, mivel a szerbek már korábban befejezték a vasútvonaluk felújítását.

Duplaáron a magyar szakasz

A MÁV szombati közleményében összefoglalta az eddig a vonallal történt eseményeiket. A feltételes közbeszerzési eljárást 2020-ban írta ki a társaság a Szeged-Rendező és Röszke országhatár közötti vasútvonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira. Az eljárás nyertese a V-Híd Zrt. lett, amely tartalékkerettel együtt összesen 39,48 milliárd forintos áron vállalta a 13,8 kilométeres szakasz felújítását. Ezzel párhuzamosan megindult, és szerb oldalon be is fejeződött a felújítás Szabadka és a magyar határ közt.

Azt a vasúttársaság is elismeri, hogy a szerb oldali munkákat a kivitelező jóval olcsóbban végezte el: a mintegy 26 kilométeres szakaszon 10,2 milliárd dinárért, átszámítva 33,2 milliárd forintért.

Tehát míg a magyar oldalon egy kilométer 2,9 milliárd forintra jött ki, addig a szerbeknél 1,3 milliárd forintra.

Magyarországon az előzetesen becsült értéket jelentősen meghaladó vállalkozói ár, illetve az abból következő többletforrás-biztosítás feladatai miatt a szerződéskötés jelentősen elhúzódott, arra csak 2021 októberében tudott sor kerülni, 24 hónapos teljesítési határidővel. A pályaépítési munkálatok 2022 januárjában kezdődtek el.

Annak érdekében, hogy a teherforgalom a Budapest–Belgrád vasútvonalon zajló munkálatok idején is fenntartható legyen, illetve megőrizhetők legyenek Magyarország nemzetközi vasúti kapcsolatai a tengeri kikötők irányában, bizonyos pályaépítési munkálatok átütemezése, előbbre hozása vált szükségessé. A vállalkozó ezért 5 milliárd forintot meghaladó előteljesítésidíj-igénnyel lépett fel.

Deltavágányra jött a pluszpénz

2022 májusában a magyar állam megrendelte annak az ún. deltavágánynak a kiépítését is, amelynek feladata, hogy – Szeged kihagyásával – Budapest felé közvetlen eljutást biztosítson a dél, dél-kelet felől/irányába haladó vasúti forgalom számára. Ennek az 1,3 kilométer hosszú szakasznak a kivitelezésére a vállalkozó további mintegy 5 milliárd forint többletforrást kapott a magyar államtól. E többlet műszaki tartalom természetesen hatással volt a szerződés véghatáridejére is, ugyanakkor a személyforgalom megindulásával kapcsolatos vállalkozói határidőt nem érintette:

az továbbra is a külgazdasági és külügyminiszter által is bejelentett október 23-a maradt.

2023. június 30-án az előteljesítéshez kapcsolódó feladatok elszámolási kérdéseire hivatkozva a vállalkozó saját döntése alapján közel egy hónapra levonult a munkaterületről, ez idő alatt csak állagmegóvó munkákra került sor, a projekt előrehaladása megakadt. Szeptemberben aztán a magyar állam biztosította a Szeged–Szabadka-vasútvonal magyarországi szakaszának – fent részletezett – előteljesítésével indokolt 4,9 milliárd forint többletforrást, és további mintegy 500 millió forintot a többlet pótkisajátításokhoz és egyéb szükséges kiegészítő feladatokhoz.

A vállalkozó ezt követően újra felvonult a munkaterületen, a projekt folytatódott. 2023 őszére – a biztosítóberendezés kivételével – a pálya és a kapcsolódó infrastruktúraelemek immár a dízelvontatású személyforgalom elindulására is alkalmas készültségi szintre kerültek. A személyforgalom menetrendszerű közlekedtetéséhez és az ütemezett határátlépések megóvásához elengedhetetlenül szükséges biztosítóberendezés kiválasztása és telepítése ugyanakkor jelentős késéssel kezdődött meg.

A projekt részeként a vállalkozó egy cseh–magyar fejlesztésű vonatbefolyásoló- és biztosítórendszer alkalmazása mellett döntött, ennek telepítésével azonban mostanáig nem tudott elkészülni, így a változatlan vállalkozói határidőtől, október 23-ától csupán a teherforgalom nappali közlekedése tud megindulni, a személyforgalom továbbra sem.