Mégis folytatnák az M9-es autópálya megvalósítását, mellyel Szegedet is közelebb hoznák a Balatonhoz

A sok leállított beruházás mellett a kormány mégiscsak zöld jelzést adott két olyan útfejlesztésnek, amelyek jelentősen átalakítanák a Balkán és a Nyugat-Európa közötti magyarországi tranzitforgalmat, írja a Telex. Az említett beruházás az M9-es gyorsforgalmi út meghosszabbítása, és a tompai határátkelőhelyhez való összeköttetés kiépítése, amivel a forgalom jelentős részét sikerülne a túlterhelt M5-ösről a most még kihasználatlan M6-os autópályára terelni. 

Lázár János építési és közlekedési miniszter még korábban leállított egy csomó beruházást az ország rossz kilátásaira és a költségvetés helyzetére hivatkozva, de aztán augusztus elején mégis úgy döntöttek, az algyői Tisza-híd négysávosításának megtervezésével együtt 24 projektet felolvasztanak. Ezek többnyire útfejlesztési, útépítési projektek, köztük van a már említett M9-es projekt is, mely nem annyira felkapott téma városunkban, mint a harmadik Tisza-híd, ám közvetetten Szegedet is érintené.

A két részből álló beruházással ugyanis közvetlen összeköttetés jönne létre a szerbiai A1-es autópálya és a magyar M6-os között, amelyen nincs nagy forgalom, így csökkenteni tudná az M5-ös autópálya telítettségét, ahol jelenleg a Balkán és Nyugat-Európa közötti hatalmas tranzitforgalom nagy része halad. A kamionok és a vendégmunkások ugyanis jelenleg nem nagyon tudnak más útvonalon haladni, hogy elérjék az M1-est, ami Ausztria felé viszi őket.

A Telexnek az Építési és Közlekedési Minisztérium is elismerte, hogy valóban ez is a céljaik között szerepel a beruházással: „A déli lekötés meghosszabbításaként az új határátkelőhelyhez vezető szakasz új közlekedési folyosót fog létrehozni az M6 autópálya irányából Kelebia, Szabadka (és ezen keresztül Újvidék és Belgrád) irányába, míg a kelet-nyugati irányú ág távlatban folytatódhat az M5 autópálya és Szeged irányába, amivel később majd tovább alakulhat a gyűrűs-sugaras útszerkezet az ország déli területein.”

Fotó: Ujvári Sándor / MTI

Bár Szegednek az M5-ös és az M43-as autópályák kiépítése fontosabb volt, hiszen a tranzit a nagykörúton haladt át korábban, az M9-es beruházás is hatással lesz a városra, sőt az M43-as folytatása lenne. A gyűrűs összeköttetéssel egyébként nem csupán az M5-ös, de az igencsak zsúfolt, Budapestet körülölelő M0-s autópályát is tehermentesítenék, s már az M9-es fent említett részleges meghosszabbításával is lerövidülne Szeged és a Balaton, vagy az ország nyugati része közti utazási idő, Pécset nem is említve.

Bányai Gábor, a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna kormánybiztosa tavaly októberben Szegeden, a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara egyik rendezvényén említette, szeretné elérni, hogy nyugati irányban Szekszárd–Dombóvár–Kaposvár, délkeleti irányban pedig Szeged–Röszke vonalon bővüljön tovább az M9-es autópálya tervezett nyomvonala.

A Fidesz kiskunhalasi országgyűlési képviselője szerint az M9-es 51-es és 53-as út közötti 60 kilométeres szakaszára idén februárban kiadták a környezetvédelmi engedélyt, a további tervezés során a nyomvonalat még pontosítani kell. Sok időbe telhet azonban, amíg mindez valósággá válik: maga az út tervezése három évig is eltarthat, ezután kezdik meg a kijelölt területek megvásárlását, és csak utána kezdődhet az építkezés.