Bár a MÁV tagad, a Közlekedő Tömeg szerint már szeptemberben bezárhatják a hét újabb mellékvonalat

Mint ismert, az Iho szaklap arról írt kedden, hogy az augusztus elsejével bezárt tíz mellékvonal – köztük az Újszeged–Mezőhegyes vonal – mellett a vasúti közlekedésért is felelős Építési és Közlekedési Minisztérium további hét vicinálisra tenne lakatot. A lap ekkor még nem nevezte meg konkrétan a hét vonalat, és dátum sem volt a bezárásra, valamint a MÁV félig-meddig tagadta az értesüléseket.

A Közlekedő Tömeg nevű, közlekedéssel foglalkozó civil egyesület szerdai információi szerint viszont az újonnan felmerült hét vasútvonalat mégis bezárnák, már szeptember 1-jén, és konkrétan meg is vannak nevezve az érintett szakaszok:

  1. A Budapest elővárosi forgalmában is részt vevő Esztergom–Komárom vasútvonal,
  2. Nyíregyháza elővárosi forgalmában az a Nyíregyháza–Mátészalka–Zajta vonal, melynek elővárosi szakaszán naponta 100-nál több Volánbusz jár, keleti vége pedig a közút vonalvezetése miatt 12 perccel hosszabb menetidővel pótolható,
  3. ugyanitt a Nyíregyháza–Tiszalök vasútvonal,
  4. a Bükk turistaforgalmában jelentős Eger–Szilvásvárad vasútvonal,
  5. a Somogy busszal is nehezen elérhető zsákfalvakat kiszolgáló Siófok–Kaposvár vasútvonal,
  6. Lázár János saját portáján pedig a Szentes–Orosháza,
  7. és a Kiskunfélegyháza–Lakitelek vasútvonalak.

A hír tehát továbbra sem konkrét, de sokat sejtet, hogy a korábbi vonalbezárás híre is hasonlóan sajtóértesülések alapján került először nyilvánosságra, majd két napra rá hivatalosan is bejelentették azt. A mostani értesülést és a fenti listát pedig elmondásuk szerint több forrás is megerősítette a civil egyesületnek. A MÁV korábban azt válaszolta a vonalbezárások kapcsán a Telexnek, hogy nem született döntés arról, hogy további mellékvonalakon kerülne sor közlekedésimód-váltásra.

„Nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgáljuk azt, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utasainknak. Az augusztus elsejétől – 10 mellékvonalon – érvényes közlekedésimód-váltás is ennek a folyamatnak a része. A próbaidőszak tapasztalatait az év végén közösen értékeli ki a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV–Volán-csoport” – írták.

Fotó: Bálint András / Szegeder

A Közlekedő Tömeg arra hívja fel a figyelmet ugyanakkor, hogy a G7 portál cikke alapján nem csupán a bezárásokkal érintett mellékvonali járműflottát, hanem a MÁV teljes dízelüzemű járműparkját meg lehetne újítani mindössze 20 milliárd forintból, miközben a kormány éppen 100 milliárd forint járműbeszerzési forrásról mond le.

Mint írják, a 2021–2027 közötti EU-s források elköltését felügyelő Monitoring Bizottság ugyanis pont augusztus 1-jén, a mellékvonalak bezárásának napján tartott ülést, ahol a minisztérium képviselői leszavazták a Közlekedő Tömeg, a Magyar Közlekedési Klub és a ZöldCivil közös javaslatát, hogy a vasúti járműbeszerzésre rendelkezésre álló 100 milliárd forintból Magyarország új járműveket vegyen, ehelyett a már rég leszállított és állami forrásból kifizetett KISS-motorvonatok számláját szeretnék benyújtani Brüsszelnek.