Mint ismert, az Iho szaklap arról írt kedden, hogy az augusztus elsejével bezárt tíz mellékvonal – köztük az Újszeged–Mezőhegyes vonal – mellett a vasúti közlekedésért is felelős Építési és Közlekedési Minisztérium további hét vicinálisra tenne lakatot. A lap ekkor még nem nevezte meg konkrétan a hét vonalat, és dátum sem volt a bezárásra, valamint a MÁV félig-meddig tagadta az értesüléseket.
A Közlekedő Tömeg nevű, közlekedéssel foglalkozó civil egyesület szerdai információi szerint viszont az újonnan felmerült hét vasútvonalat mégis bezárnák, már szeptember 1-jén, és konkrétan meg is vannak nevezve az érintett szakaszok:
A hír tehát továbbra sem konkrét, de sokat sejtet, hogy a korábbi vonalbezárás híre is hasonlóan sajtóértesülések alapján került először nyilvánosságra, majd két napra rá hivatalosan is bejelentették azt. A mostani értesülést és a fenti listát pedig elmondásuk szerint több forrás is megerősítette a civil egyesületnek. A MÁV korábban azt válaszolta a vonalbezárások kapcsán a Telexnek, hogy nem született döntés arról, hogy további mellékvonalakon kerülne sor közlekedésimód-váltásra.
„Nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgáljuk azt, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utasainknak. Az augusztus elsejétől – 10 mellékvonalon – érvényes közlekedésimód-váltás is ennek a folyamatnak a része. A próbaidőszak tapasztalatait az év végén közösen értékeli ki a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV–Volán-csoport” – írták.
Fotó: Bálint András / Szegeder
A Közlekedő Tömeg arra hívja fel a figyelmet ugyanakkor, hogy a G7 portál cikke alapján nem csupán a bezárásokkal érintett mellékvonali járműflottát, hanem a MÁV teljes dízelüzemű járműparkját meg lehetne újítani mindössze 20 milliárd forintból, miközben a kormány éppen 100 milliárd forint járműbeszerzési forrásról mond le.
Mint írják, a 2021–2027 közötti EU-s források elköltését felügyelő Monitoring Bizottság ugyanis pont augusztus 1-jén, a mellékvonalak bezárásának napján tartott ülést, ahol a minisztérium képviselői leszavazták a Közlekedő Tömeg, a Magyar Közlekedési Klub és a ZöldCivil közös javaslatát, hogy a vasúti járműbeszerzésre rendelkezésre álló 100 milliárd forintból Magyarország új járműveket vegyen, ehelyett a már rég leszállított és állami forrásból kifizetett KISS-motorvonatok számláját szeretnék benyújtani Brüsszelnek.