Szijjártó: Megkötöttük a szerződést a magyarcsanádi Szent Gellért híd újraépítésére

„Számos helyen meg tudtuk szüntetni azokat a méltatlan állapotokat, hogy lehetett látni a határ túloldalán szemben lévő falut, de ahhoz, hogy meglátogassák a rokonokat, barátokat, ahhoz hosszú 10 kilométereket kellett kerülni” – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Bukarestben.

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a nemrég hivatalba lépett új kormány több tagjával folytatott egyezetései után stratégiai jelentőségűnek nevezte a két ország határát keresztező infrastruktúra fejlesztését. Szijjártó szerint a munka nem ért véget, tovább fog bővülni az átkelők száma, előkészítették az ehhez szükséges megállapodást, illetve

megkötötték a szerződést a magyarcsanádi Szent Gellért híd újraépítésére és a Szegedet Temesvárral összekötő vasútvonal megtervezésére is.

Így a jövőben is az a célunk, hogy minél több ponton, minél gyorsabban, minél egyszerűbben lehessen átkelni Magyarország és Románia határán” – mondta Szijjártó.

Tavaly decemberben írtuk meg, hogy egy új jogszabálymódosítás értelmében nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás lett a Szeged–Temesvár vasúti kapcsolat helyreállítása. A Magyar Közlönyben megjelent rendeletmódosítást Orbán Viktor miniszterelnök aláírása hitelesítette, és december 24-én lép hatályba.

Mint ismert, Románia a schengeni övezet tagjává vált januártól, és ezzel megszűnt az ellenőrzés a két ország határán, kiiktatva a hosszú várakozási időkből fakadó bizonytalanságokat. Ezzel mostanra tizenkettőről huszonkettőre nőtt az átkelőhelyek száma, s így az eddigi harminchétről húsz kilométerre csökkent az átlagos távolság az átlépési pontok között.

Magyarországnak Románia igen fontos gazdasági partnere, a harmadik legfőbb exportpiaca, a szomszédos országba irányuló kivitel tavaly újabb csúcsot döntött, jegyezte meg Szijjártó, aki megemlítette, hogy mára több hazai cég is piacvezetővé vált Romániában, és példaként említette a Molt, a Wizz Airt, a Richtert és a Hellt.

A magyar–román interkonnektoron tavaly 1,7 milliárd köbméternyi földgáz érkezett Magyarországra, s Romániában már folyik az előkészítése egy új tengeri gázmező kitermelésének, aminek nyomán Közép-Európa újabb forrásokhoz juthat 2027-re, ha minden jól megy. Abban vagyunk érdekeltek, hogy ebben az új helyzetben a földgázkereskedelmi együttműködésünket bővítsük. Az erről szóló tárgyalások már meg is indultak a vállalataink között.

Kitért arra a projektre is, amelynek keretében Magyarország Romániával, Azerbajdzsánnal és Georgiával együttműködve zöld energiát tervez importálni a kaukázusi térségből. Ehhez most jegyzik be az ezt előkészítő vegyesvállalatot Bukarestben, és már a vezérigazgatót is kinevezték.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Kiemelt beruházássá nyilvánították a Szeged–Temesvár vasút újjáépítését

A Bánságot és az Alföldet összekötő vasútvonal a történelmi Magyarország egyik jelentős fővonala volt, amely 1857-ben épült meg, de száz évet sem élt.