Szeged mellett, Kisteleken épülne újabb akkumulátorgyár 500 milliárd forintból

A 24.hu cikkezett hétfő reggel arról, hogy a kisteleki képviselő-testület tagjai ugyan nem tudták ki a beruházó, mit fog csinálni, és tevékenysége jelent-e majd környezeti terhelést, azért sejthették, hogy akkumulátorgyárról van szó, mégis 8:1 arányban megszavazták azt, hogy az 500 milliárd forintos gigaberuházás számára sürgősséggel adjanak el földterületeket. Az egyetlen ellenszavazat a polgármester 2019-es vetélytársa, Mészáros Gábor volt.

A függetlenként induló Mészáros azt mondta a lapnak: Nem hiszem, hogy komoly szándék esetében, amikor már az elején, a földterületek megvásárlásával százmilliókat akarnak befektetni, ne legyen kidolgozott projektterv.” Szerinte egy ilyen méretű és jellegű beruházás megkövetelte volna a lakosság előzetes, pontos tájékoztatását is, ám ez végképp elmaradt.

Az életben sajnos van olyan, hogy gyorsan kell dönteni, és az a probléma, hogy most a testületnek sincs több ideje erre – magyarázta a csongrádi kisváros fideszes polgármestere, Nagy Sándor a lapnak. A képviselő-testület pénzügyi bizottságának vezetője szerint pedig ennyi információ alapján is lehet felelősségteljes döntést hozni, aki pedig nem képes dönteni, annak nem biztos, hogy „testhezálló” feladat a képviselőség.

A polgármester annyit árult el a képviselőknek, hogy egy miskolci vállalkozással, az Európa-Center-Miskolc Kft.-vel tárgyalt a 12 hektáros terület értékesítéséről, mely egy „kínai-koreai befektető” számára keres megfelelő helyet. A befektetőnek olyan területre van szüksége, ahol

ki lehet elégíteni a majdani gyár meglehetősen magas víz- és energiaigényét.

A leendő gyár 1,5–2 kilométerre épülne fel a településtől, a céggel 1500 forintos négyzetméteráron kötnék meg a megállapodást. Arról nemrég írtunk, hogy 115 milliárdból fejleszti a kormány a Szeged és Szolnok közötti távvezetéket, az LMP szerint ez a debreceni akkugyár miatt lesz, bár elképzelhető, hogy a kisteleki beruházáshoz is köze van.

Nagy Sándor a 24.hu kérdésére elismerte, hogy a kínai-koreai cég a Mercedes és BMW beszállítói, számukra készít akkumulátor-részegységeket, a 12 hektáros területen pedig az elmúlt évtizedben legalább 50–60 projektlehetőség merült fel, ám eddig nem sikerült eredményt elérni. Ezért szerinte fontos, hogy most éljenek a lehetőséggel, mert egy ilyen beruházás az adóbevételekkel és a munkahelyteremtéssel „rendbe tenné a várost”.