115 milliárdból fejleszti a kormány a Szeged és Szolnok közötti távvezetéket, az LMP szerint ez a debreceni akkugyár miatt lesz

A kormány kínai akkumulátorgyarmattá akarja tenni Magyarországot az ellenzéki párt frakcióvezető-helyettese, Kanász-Nagy Máté szerint, aki vasárnap arról beszélt Budapesten, hogy a héten bebizonyosodott, Orbán Viktor miniszterelnök „szabadságharca nem egyéb, minthogy Magyarországot akkumulátorgyarmattá akarják tenni és ki akarják szolgáltatni a külföldi tőkének, a kínai akkumulátorgyáraknak”.

Azért adósítják el az országot a teljes évszázadra az oroszoknak – véli Kanász-Nagy –, hogy a Paks 2 által megtermelt áramot a kínai akkumulátorgyárak felvehessék majd. Egy a Magyar Közlönyben csütörtökön megjelent határozat szerint 115 milliárdot szánnak a Szeged–Szolnok villamoshálózat fejlesztésére, ami szerinte azt a célt szolgálja, hogy Paksról Debrecenbe vigyék a nagyfeszültségű áramot.

A Közlönyben egészen pontosan arról írnak, hogy a Szolnok–Szeged 220 kV-os távvezeték kétrendszerű 400 kV-ra történő átépítését tervezik akként, hogy annak csatlakoztatása a „Sándorfalva” alállomás egy mezősorral történő bővítésével, valamint az „Albertirsa–Szolnok OVIT” 400 kV-os vezeték felhasításával történjen meg.

Mindez azt bizonyítja Kanász-Nagy szerint, hogy forrás bőven van, lehetőség is bőven lenne, de a kormányzati akarat hiányzik, illetve a kormányzati akarat arra van, hogy a külföldi gyárak energiaigényét megteremtsék. „Az országot kínai akkumulátorgyarmattá akarják tenni, és a Paks 2 beruházás is azért jelenik meg a kormányzati célokban, hogy ezeket a nagy gyárakat energiával lássák el.”

Az ellenzéki politikus az MTI beszámolója szerint kiemelte, pártja szerint a megújuló energiákat kellene támogatni és a kormánynak a fejlesztések előtt meg kellene kérdezni az embereket arról, hogy akarnak-e kínai akkumulátorgyárakat. Indítottak népszavazást is.

Szolnok és Szeged között a távvezetéket egyébként 1971-ben helyezték üzembe, hossza közel 114 kilométer, ez ugye most 220 Kv-on megy. Ehhez csatlakozva épült meg 1982-re a Paks–Sándorvalva szakasz, de a Vajdaság és a Bánság felé is mennek vezetékek, amik a paksihoz hasonlóan 400 kV-on üzemelnek. Ezek a rendszerek – tehát a Paks felől érkező, valamint a Szerbia, illetve Románia felé futó 400 kV-os vezetékek, továbbá a Szolnokig tartó 220 Kv-os – találkoznak a sándorfalvi alállomáson.